Mei 2014

YouTube-video

1e week van mei zijn in het dorp volop festiviteiten, muziek en gezelligheid,
ook wij genieten ervan.
Veel Italianen uit de omgeving bezoeken Marina di Ragusa, er is geen parkeerplekje meer vrij. Het is net Scheveningen op een mooie zonnige zondag.
Het weer wil maar niet beter worden al beloven de weergoden voor volgende week beterschap.
Onze bestelling vanuit Nederland is nog steeds niet gearriveerd. Ons geduld wordt wel op de proef gesteld. We willen vertrekken zodra binnen en wanneer het weer goed is. Het schiet allemaal niet op.

Dinsdag 6 mei
We nemen afscheid van Willie en Christina, bemanning van de PantaRei en stiefouders van Woezel. Het weer is mooi en zonnig, goed om te vertrekken. Zij gaan eerst naar Tunesië voor onderhoud aan hun schip en komen dan weer onze richting op dus oostwaarts. Waarschijnlijk zullen we hen weer in Griekenland ontmoeten. We houden contact.
Met hun gaan meerdere schepen weg, het wordt rustig in de haven. En wij moeten nog wachten op spullen uit Nederland. We worden er niet vrolijk van.

Vrijdag 9 mei
Het weer is fantastisch, mooi strakke blauwe lucht, mooi windje uit west. We doen onze dingen en doen wat boodschapjes, drinken een afscheidsborreltje hier en dan weer daar. Ook nemen we afscheid van De Dulce met bemanning Tom en Ans, zij gaan richting west. We houden contact.

Zaterdag 10 mei

We nemen afscheid van Maarten, Marjolein en Pien, bemanning van de Mobilae. Zij vertrekken morgen richting Griekenland en komen volgende winter weer terug naar Marina di Ragusa. Marjolein en Maarten vonden het leuk om met een clubje hollanders gezellig te
gaan lunchen op het strand. Het was heerlijk en heel gezellig. We houden contact en zullen hun onderweg nog wel tegen komen.

Dinsdag 13 mei
De onderdelen zijn eindelijk binnen gekomen, we zijn weer vrij man en kunnen vertrekken.
Maar de weersvoorspelling is slecht, harde wind, regen en lage temperaturen. Dat zul je altijd zien.
Het gaat zeker 1 week duren. We horen de Italianen ook mopperen, het zijn geen normale omstandigheden, veel te koud en veel te veel wind. In de maand mei hoort dit zeker anders te zijn.

Vrijdag 16 mei
Er is een duiker voor werkzaamheden van het onderwaterschip van de overburen, wij vragen hem om ook ons onderwaterschip te controleren, geen probleem. Hij controleert de anodes en ziet dat de schroefasanode behoorlijk opgevreten is en vraagt om een nieuwe. Tevens maakt hij de schroef schoon. Voor de rest zag alles er prima uit. Voorlopig kunnen we varen.
We geven de man zijn gage en vragen hem nog of hij Woez z'n riem op de bodem ziet liggen. Hij zoeken en waarempel hij komt boven met de riem, smerig van de modder maar ozo blij dat we hem weer hebben.
Voor verdere werkzaamheden aan het onderwaterschip zullen we niet in Crotone (Zuid Italie) maar in Preveza (Griekenland) het water uitgaan. Over het algemeen is het in Italie schrikbarend duur, we mogen niet aan boord blijven en we mogen zelf niets doen. In Crotone zijn de prijzen schappelijk en mogen we aan boord blijven dus ons eerste plan was om in Crotone uit het water te gaan maar Peter heeft geen vertrouwen in de kraan. Een hijskraan die de boten met een beugel uit het water hijst. We besluiten om in Preveza (Griekenland) uit het water te gaan. Daar is een normale liftkraan en de prijs is nog aantrekkelijker.

Woensdag 21 mei
Eelke (goede vriend van ons) is jarig,
Eelke van harte gefeliciteerd.

We vertrekken morgen naar Syracuse, we nemen afscheid van alle bekende overwinteraars, Barabara en Dirk van de Solutus (duitsers), Angelina en Mark (Engelsen), Barbara en Rick (Amerikanen), Bronco en Maggie (canadezen), Cathy en David van de Aurelie (engelsen), Peet en Jacky van Argonauta (engelsen), Helen en Mike van de Lady Kathleen (hollanders), Ronald en Ditty van de Horizon (hollanders), Roy en Jessica van de Tetamanu (hollanders), Toos en Rimmer (hollanders), Anne en Steven (Engelsen) en van Koos en Jolanda van de Aeolus (hollanders) en nog van vele anderen.
We nemen afscheid van de prachtig bloeiende geranium, gekregen van Cathy in januari, we zetten hem in 1 van de plantenbakken op de kade. Zo'n mooie geranium heb ik nog nooit van m'n leven mogen hebben.

Donderdag 22 mei
Om 06.30 uur gooien we de trossen los, zo zachtjes mogelijk want iedereen slaapt nog. Later blijkt anders, velen komen hun slaapkajuit uit, luiken gaan open en met luid scheepsgetoeter worden we uitgezwaaid. Dit doet wel heel veel met ons. Ongelooflijk. 60 NM te gaan naar Syracuse (Oost Sicilie), de wind is oostelijk (tegen), de zee kalm en vriendelijk. De vrijheid weer in, wat een fijn gevoel geeft dit.
Vanaf de zuidpunt richting noord komen we alweer dolfijnen tegen, ze komen niet spelen, ze hebben het druk met visjes vangen. Om 16.00 uur gaan we voldaan voor anker in de baai van Syracuse. Mooie eerste dag.

Zaterdag 24 mei
We blijven nog een paar dagen, onrustig weer met veel wind richting Zuid Italie, we willen in 1 keer naar Crotone 160 NM varen. Volgens de boeken wordt het sterk afgeraden om havens aan te doen in Calabrië (Zuid Italie) vanwege veel criminaliteit. Jammer want het is een stuk waar we van de ene haven naar de andere konden hoppen. We doen onze boodschapjes op de markt, nog even naar de Lidle en genieten van de omgeving en de stad. De wind is stevig uit het zuiden en liggen wat op de swell te hobbelen maar het is goed te doen. Opeens paniek, een catamaran is van z'n anker af en drijft rakelings langs een engelse boot richting kade. Ziet er niet goed uit, de bemanning is niet aan boord. De engelsen hebben de politie en de kustwacht opgeroepen en die komen snel de boel redden.
Zij zijn zeker 4 uur bezig geweest om de boot op een nieuwe plek te krijgen, dit lukte niet, uiteindelijk hebben ze boot aan de kade gelegd bij het kustwachtstation.
Inmiddels zijn Jolanda en Koos van de Aeolus (hollanders) ook in Syracuse aangekomen. We doen gezellig een borreltje.

Dinsdag 27 mei
We gaan, 160 NM naar Crotone. We hopen op 32 uur varen. We vertrekken om 07.30 uur. Rustig weer maar onrustig zee. Wind komt van alle kanten. Dan weer hard, dan weer geen wind. Het is niet fijn. Inmiddels varen we op de Ionische Zee en gaan gestaag verder. In de verte, recht voor ons,  zien we een fontein water, een walvis. We moeten uitwijken, het is inderdaad een walvis. Fototoestel erbij maar helaas zijn de batterijen leeg, wat jammer.Hij lag heerlijk te drijven, wat een gevaarte, maar een beetje uit buurt blijven denken we maar, je weet het maar nooit. Wel bizar om dit te zien. We zeilen wat met het kotterzeil, de wind en zee blijft onrustig, we kunnen er geen touw aan vast knopen. We komen tot 3 keer toe dolfijnen tegen, het blijft een feest om ze te zien spelen.
We gaan de nacht in en het is geen rustige, van slapen komt weinig, het is constant balanceren met deze onrustige zee en wind. Het wordt gelukkig om 05.30 uur licht, we gaan een nieuwe dag tegemoet.
Bij de Golfo di Squillace krijgen we 27 knopen (dikke 6 Bft) wind vanuit het Noord Westen met hoge golven. Het staat in de boeken beschreven dat hier altijd in de nacht een flinke wind vanuit de bergen waait. De boot doet het fantastisch en hebben er vertrouwen in dat we in rustiger vaarwater zullen komen. Wat een rollers (golven) gaan onder de boot door. Inderdaad bij La Castella neemt de wind af en de zee is helemaal rustig. Om 16.00 uur arriveren wij in Crotone en meren in de haven af. We krijgen een prima plek aan de kade en zijn doodmoe maar voldaan. Het was geen prettige tocht maar blij dat we dit toch gedaan hebben. We ervaren weer hoe het leventje op zee kan zijn. Om 20.00 uur lagen we al op 1 oor.

Zaterdag 31 mei
Crotone is een oude havenstad met veel visserij, op de kade richting boulevard is volop visverkoop en op de de boulevard zijn veel visrestaurantjes. De stad zelf is oud en absoluut niet mooi om te zien. In de ochtend is veel leven rondom de markt, die centraal gelegen is en alles is er te koop. Na 13.00 uur is het er uitgestorven. Om 16.00 uur gaan de winkeltjes weer open en wordt het weer een drukte van jewelste. We zorgen voor voldoende eten want het plan is om morgen te vertrekken naar Corfu, 140 NM, ongeveer 28 uur varen. Wind uit het NW tot 17 knopen of minder.