Córdoba

20.04.2014

Z našeho cestování po Andalusii byl tento jediný den částečně propršený, většinu času jsme se tedy zbaběle schovávali před deštěm, a to hlavně v muzeu a ve Velké mešitě, kterou jsme si tak prohlédli opravdu důkladně. Ještě se k ní dostanu později, nejdříve uvedu pár informací o městě:

Córdoba leží na řece Guadalquivir, v roce 2011 zde žilo přes 328 000 obyvatel (takže o trošku méně než v Brně). Córdoba stojí na místě starého iberského sídla, v roce 169 př. n. l. bylo město pod názvem Corduba připojeno k Římské říši. Během stěhování národů zde dočasně vládli Vandalové, potom město dobyla Byzantská říše (544-571) a později Vizigóti (572). Roku 711 ho dobyli Arabové a o pět let později se Córdoba stala hlavním městem islámského emirátu. V období arabské vlády byla Qurtuba jedním z nejbohatších měst, byla i duchovním a kulturním centrem islámu. Okolo roku 1000 byla jedním z největších měst na světě; žilo tu asi 500 000 obyvatel. Žili zde vedle sebe křesťané, muslimové i Židé. V této době vznikla i známá Mezquita (dnes katedrála). V roce 1031 zanikl tzv. Córdobský kalifát. V roce 1236 Córdobu v rámci reconquisty dobyla Kastilie. Nový rozkvět prožila Córdoba v období Siglo de Oro (okolo roku 1600). Poté následoval postupný úpadek posílený vlnami epidemií a sucha; okolo roku 1700 nezůstalo v někdejším velkoměstě více než 20 000 obyvatel. Ve 20. století pak město opět rychle vyrostlo (ne však do rozměru z doby před 1000 lety) a stalo se kulturním centrem a ovšem také turistickým cílem. Od roku 1984 je na seznamu světového dědictví UNESCO.

Na prohlídku města jsme měli 7 h, což znamená, že jsme nemohli navštívit úplně každou památku a každé muzeum, ale měli jsme spoustu času na procházku městem a na prohlídku některých vybraných památek. Cesta od autobusového nádraží vedla krásným podlouhlým parkem, velice příjemným prostředím, navíc pořád rovně až do centra. Jmenuje se to Jardines de La Victoria, jestli dobře rozumím, tak to znamená Viktoriiny zahrady. Cestou narazíme na římskou hrobku (Mausoleos Romanos). Všímáte si, jak byste spoustě španělských slov rozuměli, i když jste se španělštinu neučili? :-)

Obr. 1 Jardines de la Victoria

Obr. 2 Mausoleos Romanos

Jakmile projdeme jednou z bran města (snad Puerta de Almodóvar), ocitneme se v židovské části Córdoby, která patří k největším ve Španělsku. Úzké křivolaké uličky, kde se špatně uhýbá projíždějícím vozidlům, a bílé domečky se nám moc líbí. Že jsme ve významné židovské čtvrti, se dozvíme podle toho, že narazíme na židovké muzeum. Chvíli také uvažujeme, že se podíváme do muzea "Casa Andalusía", kde je k vidění asi především typické bydlení místních lidí, ale nakonec se rozhodneme pokračovat ještě dál v prohlídce města, než někam "zapadneme" na prohlídku. Židovskou synagogu bez povšimnutí nemineme, prohlídka je ostatně jen na chvíli (a zdarma). Jedná se o jedinou synagogu, která se v Andalusii dochovala, pochází ze 14.st. U synagogy stojí pomník Maimonida, židovského teologa a filosofa a lékaře.

Obr. 3 Uličky židovského města

Obr. 4 Synagoga

Potom navštívíme muzeum zaměřené na býčí zápasy, podíváme se na fotky z býčích zápasů a věci toreadorů (oblečení) a nejvíc nás zaujmou videa. Dozvím se tak, jak to vlastně celé probíhá - korida je "drama" o třech dějstvích, jimž se říká "los tres tercios de la lidia" - neboli tři třetiny bitvy - první z nich jsem znala, jedná se o rozdráždění býka červenou látkou, toreador uhýbá jeho rohům. To je docela pěkná podívaná, narozdíl od druhé části, ze které se mi dělalo špatně, i když to bylo jen na videu, na skutečnou koridu bych určitě jít nechtěla. Druhá část tedy spočívá v dráždění býka zabodnutím "mulety" do hřbetu zvířete. Muleta je tyčka omotaná látkou a s bodcem na konci. Podle videa to opravdu vypadalo na dráždění býka, nakonec měl na zádech třeba šest nebo osm mulet, podle www.http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/ slouží spíš k připravení si býka k zabití. Při třetí části koridy dochází tedy k zabití býka mečem.

Obr. 5 Oblečení toreadora

Po návštěvě muzea zamíříme k hradu křesťanských králů (Alcazar de los Reyes Cristianos). Postavil jej Alfonso v 11.st. a sídlili zde katoličtí králové a inkvizice během granadského tažení. Kolem Alcazaru se rozkládají krásné zahrady s fontánami a nádržemi. Každoročně se zde koná významný festival Flamenca. Připadáme si tady jako někde v Africe (Maroku/Tunisku). Podíváme se trochu po jeho okolí (k bývalým stájím?) a pak pokračujeme dál na jih, až k řece. Vede přes ni Římský most, postavený byl přes řeku Guadalquivir již v dobách Gaia Julia Caesara. Součástí mostu je brána (Puerta del Puento) - triumfální oblouk postavený architektem Hernanem Ruizem v době vlády Filipa II. Vedle stojí sloup Triumfo, postavený na počest sv. Rafaela v rokokovém stylu v 18.st.

Obr. 7 Puerta del Puento

Obr. 8 Římský most

Velkou část odpoledne strávíme v mešitě. Nejenže je hodně co si prohlížet, ale potřebujeme také trochu odpočinku. Navíc rádi využijeme toho, že sem neprší a je tu trochu tepleji než venku. A teď trochu k faktům:

Na místě dnešní katedrály stál už pohanský chrám, který se proměnil v křesťanskou baziliku sv. Vincenta. Na začátku 8. století ovládli většinu dnešního Španělska Arabové a Córdoba se stala hlavním městem chalífátu a na místě křesťanského chrámu se začala stavět velkolepá mešita, která se stala jedním z nejkrásnějších monumentů islámské architektury. Minaret je dnes součástí věže z 16. století.

Jsou zde různé sloupy řecko-římského a vizigótského stylu. V obloucích se střídají kameny a cihly. Vnitřní prostor mešity tvoří les mramorových, jaspisových a porfyrových sloupů. Se svými 23 000 m2 je cordobská mešita třetí největší na světě. Celkem je zde 19 lodí dlouhých 175 metrů ve čtyřech sekcích a téměř 1000 sloupů. Celá mešita je 135 metrů široká. Kibla, zeď obrácená k Mekce, je zdobená řadou oblouků. Podlaha je pokryta zlatými ornamentálními mozaikami.

Mešita byla přeměněna na kostel králem Ferdinandem III. Svatým po r. 1236, kdy bylo město dobyto Španěly. Práce na výstavbě vlastní katedrály začaly v r. 1523. Při výstavbě katedrály byla použita směs stylů 16. a 17. st., španělsko - vlámské arkády a oblouky, renesanční dóm, chór a hlavní oltář v raně barokním stylu. Stavba byla dokončena na zač. 17.st., chór byl vyřezán z mahagonu v 18.st.

Obr. 9 a 10 Interiér mešity
Obr. 11 Interiér katedrály uprostřed mešity
Obr. 12 Rajská zahrada a věž

Od mešity k autobusu nemusíme nijak moc chvátat, ještě se procházíme několika uličkami (s tím vědomím, že už je to naposled, že náš výlet je u konce), ale dáváme si u toho hodně pozor, abychom se neztratili.