Zahraniční cesty‎ > ‎Slovensko‎ > ‎

Veporské vrchy a Poľana

Ve Veporských vrších jsme strávili dva dny na větších túrách a jeden den v lesních skanzenu. Procházky zdejší krajinou jsme střídali s procházkami v Nízkých Tatrách o dovolené: 28.6. - 6.7. 2014.

1. vycházka - na Klenovský Vepor v pohoří Veporské vrchy

Vyrážíme brzy ráno, protože se potřebujeme z Brezna dopravit autobusem do zastávky Tlstý Javor, odkud jdeme po červené turistické značce přes Tri Chotáre (louky) na Klenovský Vepor (1338 m). Vyhovuje mi, jak se střídá stoupání a klesání, les a louky, slunečno a stín. Horší e, že několikrát ztratíme značku a musíme hledat a vracet se. A máme rozmáchané boty od mokré trávy.

Obr. 1 Tri Chotáre

Obr. 2 Ovečky pod Kl. Veporem

Klenovský Vepor je druhým největším vrcholem Veporských vrchů (nejvyšší je Fabova Hoľa - 1439 m n. m.), ty jsou součástí Slovenského rudohoří. Tento výrazný vrch sopečného původu má podlouhlý tvar, připomínající kančí hřbet (proto vepor - vepř). Smrkovo-jedlovo-bukové porosty jsou součástí PR Klenovský Vepor. Je to chráněné také kvůli mokřadům a pralesovému charakteru.

Obr. 3 Na vrcholu Kl. Veporu

Potom pokračujeme po žluté turistické značce do Pohronské Polhory, kde čekáme na autobus. Značka se nám zase ztratila, tak jdeme prostě jen co nejpřímější cestou dolů z kopce. Vycházka byla dlouhá asi 28 km.

Obr. 4 Pohled na Klenovský Vepor

2. vycházka - na Vepor v pohoří Poľana

Z Brezna vyjíždíme vlakem do Lopeje (asi 11 km). První tři hodiny túry sledujeme zelenou značku, která vede pořád podle potoka, takže když odbočí, dost nás to zmate a zase ji hledáme... Kousek před Kelemenovým tunelem scházíme k Predajnianskému vodopádu.

Obr. 5 Predajnianský vodopád

Obědváme u chaty pod Hrbom a posilněni pak prudce stoupáme na Hrb (1255 m). Místy lezeme po kamenech "po všech čtyřech" a nad námi se tyčí skály, kam ještě musíme vystoupat.

Obr. 6 Hrb - skály

Hrb leží v severní části pohoří Poľana. Společně s jižněji položených vrchem Vepor (1277 m) tvoří národní přírodní rezervaci Ľubietovský Vepor a zároveň jsou součástí CHKO Poľana. Hrb je geografickým středem Slovenska. Je odtud pěkný výhled na chatu pod Hrbom, dále na Nízké Tatry a za dobré viditelnosti i nejvyšší štíty Vysokých Tater.

Obr. 7 Výhled z Hrbu

Dále pokračujeme na Vepor, odkud ale není žádný pěkný výhled, pak se vracíme stejnou cestou k chatě. Odbočka nám zabrala celkem dvě hodiny. Cestou nahoru jsme potkali lidi, kteří tvrdili, že je to pořád po rovině a cestou dolů zas potkáváme lidi, kteří se ptají nás, jak to je ještě daleko, trochu je strašíme, že to bude klouzat a že jsme lezli po skále. Kluci jsou sice všichni nerozumně v teniskách, zato jsou dost sympatičtí - už tím, že dnes lezou na vrchol, který je středem republiky (Hrb) a zítra na střed Evropy (Kremenec).

Pak pokračujeme po modré značce do Ľubietové a autobusem do Brezna. Celý výšlap byl podle mapy asi na 7 h (tj. kolem 28 km).

3. vycházka - Čierny Balog

Do Čierného Balogu vyrazíme odpoledním autobusem (dopoledne pršelo a tak jsme odpočívali) a po naučné stezce dojdeme do lesního skanzenu. Je tu 73 zastávek, takže nestihneme všechny naučné cedule přečíst, ale i tak toho máme až až. Je tu např. povídání o medvědím brlohu (i s dřevěným medvědím zadkem trčícím ze země), o lesácké technice, o meandrech řek... Mají tu také v ohradě dva kance. Líbí se nám dřevěná kaplička a parní lokomotiva.

cestynedalekorajče.net
Obr. 8 Pohled na Čierny Balog

Obr. 10 Dřevorubci

Další fotky z této dovolené: