Zahraniční cesty‎ > ‎Slovensko‎ > ‎

Nízké Tatry

28.6. - 6.7. 2014

V Nízkých Tatrách už jsem podruhé, ale pouze z tohoto roku mám digitální fotky. Ubytovali jsme se v městě Brezno, na jižní straně hor, a odtud vyráželi na výlety do Nízkých Tater a do Veporských vrchů - o těch se dočtete ZDE.

V den příjezdu vyrazíme z Brezna na procházku kolem vrchu Skalka. U vysílače pozorujeme mladé pištící lasičky a ony pozorují nás. Vždycky se na chvilku schovají a pak na nás zvědavě vykouknou. V Breznu se podíváme k evangelickému kostelu a na zajímavé hrobky na hřbitově.

cestynedalekorajče.net
Obr. 1 Krásná krajina kolem Brezna

Obr. 2 Zvědavá lasička

První túra v Nízkých Tatrách - ze sedla Čertovica na Zadnú Hoľu

V sedle Čertovica (1200 m) je lyžařské středisko, teď ráno jsou však všechny boudy s občerstvením zavřené. Dojeli jsme sem autobusem něco po 8 h a vypadá to na pěkný teplý den a polojasno. Jdeme po červené, po hřebenovce, příjemnou krajinou s borůvčím, klečí, jeřabinami a místy i smrkovým lesem, kde se mi líbí uschlé stromy pokryté lišejníkem.

Přicházíme k útulni Ramža, představuju si, jaké by to bylo jednou udělat přechod celých Nízkých Tater a přespávat každou noc na jiné chatě a jednu noc třeba strávit i tady (lavice na spaní, kamínka, venku ohniště...).

Obr. 3 Hřebenovka

Jdeme pod vrchem Homolka a zdoláme vrchol Zadná Hoľa (1619 m), je to jen pohodlné mírné stoupání, jedná se o nevýrazný vrchol, odbočení nám zabere asi 15 minut. Pak jdeme do vsi Polomka. Je to nepříjemně prudce z kopce. Z Polomky jedeme autobusem do Brezna, stihneme se vrátit dřív, než začne pršet.

Druhá túra v Nízkých Tatrách - od Trangošky k chtatě M. R. Štefánika, na Ďumbier a zpět na Trangošku

Jedeme autobusem na zastávku Trangoška (asi v 1140 m n. m.) a odtud stoupáme po zelené zn. k chatě M. R. Štefánika. Všimnu si před ní dřevěného vláčku a na něm nápisu "Mrška" - připadá mi to jako dobrá vtipná zkratka pro název této chaty. Je chladno a mlha, takže posezení v chatě nám přijde vhod. Pochutnám si na kotlíkovém guláši, pak pokračujeme po červené pod Ďumbier a odbočíme i na jeho vrchol (2045 m n. m.). Je mlha, takže nemáme žádný výhled, ale to nevadí, pro velký úspěch si dáme výstup na vrchol i dvakrát (někteří) kvůli zapomenutým brýlím.

Obr. 4 Chata M. R. Štefánika

Obr. 5 Cesta na Ďumbier v mlze, hezky vyrovnané kameny

Další naše cesta vede přes Chopok (jen těsně pod vrchol), v chatě se zahříváme u topení. enku na teploměru je asi 7°C! Scházíme dolů po žluté značce, za chůze nám zima není a čím jsme níž, tím je tepleji a také mlha se rozpouští. Chtěli jsme trasu zakončit na Srdiečku, ale do příjezdu autobusu zbývá ještě hodně času, tak pokračujeme po silnici až na Trangošku.

Třetí túra v Nízkých Tatrách - na Chopok, Dereše a Poľanu

Dneska je krásné slunečné počasí. Vyrážíme ze Srdiečka po žluté zn. přímo k chatě na Chopku a tentokrát i na vrchol. Jsou vidět Vysoké Tatry. Je tu nepříjemně moc lidí, to kvůli dvěma lanovkám - jedna sem jezdí z jihu od Srdiečka (nebo od chaty Kosodrevina) a druhá ze severu ze střediska Jasná. Hodně lidí je tu i s dětmi, skoro to vypadá jako nový sport - výstup na vrchol s dítětem na zádech.

Pozitivní na tom je, že málokdo vyrazí k chatě pěšky tak jako my a proto se nám ve svahu poštěstí zahlédnout sviště.

Obr. 6 Chata pod Chopkom

Potom pokračujeme po červené zn. (hřebenovka) na Dereše a Poľanu, davy turistů pomalu řídnou, až jsme zase sami. Podaří se nám zblízka pozorovat a fotit několik kamzíků.

Obr. 7 Pohled zpět na Chopok od Poľany

Obr. 8 Kamzík

Od Poľany pokračujeme po modré zn. k chatě Kosodrevina, máme výhled na Ďumbier a užíváme si sluníčka. Jednou zahlédneme pod sebou nějaké zvíře a říkáme si, že jsme ještě neviděli medvěda a že bychom ho snad ani vidět nemuseli. Potom sejdeme na Srdiečko a autobusem se necháme odvézt zpět do Brezna.