Zahraniční cesty‎ > ‎Rakousko‎ > ‎

Zell am See

11.7. - 14.7. 2019

Už šestým rokem vyrážím na dovolené a prodloužené víkendy s CK Alpina, tentokrát jako pomocnice průvodkyně. Hlavní průvodkyní je důchodkyně Alena, která na mě od začátku do konce působí moc sympaticky, také našich jedenáct statečných turistů je bezproblémových, takže celý zájezd je pohodový a všichni si ho skvěle užíváme. Jen počasí nás chvílema zlobilo...

Odjíždíme z Brna ve středu 10.7. asi v osm hodin a jedeme celou noc, pouze s několika přestávkami na přibrání dalších lidí v Praze a v Českých Budějovicích a pak na benzínkách na záchod.

Ve čtvrtek ráno vystupujeme z autobusu u lanovky v Saalbachu, necháme se vyvézt na horu Schattberg-Ost a jdeme hezkou téměř hřebenovkou na Schattberg-West, Stemmerkogel, Saalbachkogel a Hochkogel, jen vynecháváme ty vrcholky. I tak máme krásné výhledy, všude jsou tu pastviny, žádný les.

Dnešní trasa:

Obr. 1 Začátek trasy, Schattberg

Obr. 3 Pastviny s kravičkami - typický obrázek po celý den

Brzy se parta roztrhá, při zastávkách se zase sejdeme, ale jedna dvojice je výrazně pomalejší, takže potom už zůstávám s nimi a ostatních devět turistů pokračuje s hlavní průvodkyní napřed a čeká na nás až u lanovky na Schmittenhöhe. Celou cestu nemám problém s určením trasy, akorát když se rozhodujeme, jestli jít k Pinzgau Hut nebo na Kettingkopf, nejsem si jistá. Alena píše sms, že k chatě nešli, bylo by to zbytečně z kopce a do kopce, takže tam nejdeme také.

cestynedalekorajce.net
Obr. 4 Při jedné zastávce jsme si udělali hromadnou fotku, když jsme byli skoro všichni, chybí jen jeden, který si trasu prodloužil o jeden vrcholek

Lanovku je nutné stihnout do pěti, to jede dolů do vesnice Schmitten poslední kabinka, takže své dva svěřence chvílema trošku popoháním, hlavně ze začátku, později už se popohání spíš navzájem, mají trochu strach z posledního stoupání těsně před lanovkou. Do cíle přicházíme asi v 16:10, nastupujeme společně s celou partou do kabinky, která odjíždí v 16:15, ale protože jeden člen se na poslední chvíli někde zdržel, necháme ostatní odjet a zase jsme zbyli my tři osamoceni a jedeme v 16:30. Pěšky potom dojdeme k ubytování v Zell am See, na Schmittenstrasse.

Obr. 5 Výhled na Zell am See

Obr. 6 Setkání obou skupinek u lanovky

Druhý den nás autobus odveze k lanovce Gletscherjet I (do Kaprunu a pak ještě asi tři kilometry na jih), lanovkou se vyvezeme k Alpincentru, odkud se vydáme příjemnou hřebenovkou s názvem Alexander-Enzinger Weg na sever k jiné lanovce, která nás doveze zpět do Kaprunu. Cesta se mi podle mapy nezdála nijak moc zajímavá, opak je ale pravdou, líbí se mi možná víc než ta včerejší.

Zpočátku drobně prší, asi půl hodiny jsme v Alpincentru, Alena se vrací dolů, protože u pokladny zapomněla položené turistické hole, my se zatím porozhlédneme po obchodech, zajdeme si na záchod, využijeme místní wifi pro napsání pozdravů domů i pro kontrolu předpovědi počasí a pak už skoro bez deště vyrážíme. Sklesáme z nadmořské výšky 2 450 m asi do 2 250 m, pak to bude chvíli po vrstevnici a pořád mírně dolů až na 1 550 m n. m.

Dnešní trasa: https://mapy.cz/s/3xYaF

cestynedalekorajce.net
Obr. 7 Výhled od Alpincentra směrem ke Kaprunu, je zataženo, mraky jsou i pod námi

Obr. 8 Cesta přes potok s malými vodopádky, je tak zima, že mám kulich

A najednou se ocitáme na docela úzkém hřebínku, před námi je vidět, kudy půjdeme dál a vypadá to moc krásně. Užívám si svěží vlhký vzduch, který jako by byl cítit přítomností mraků, ve kterých se chvílemi pohybujeme. Když se protrhají, máme výhled do údolí, ve kterém leží Kaprun. Chvíli svítí i sluníčko, konečně sundavaám kulich a bundu.

Obr. 9 Hřebenovka Alexander-Enzinger Weg

Při pauzách se mi podaří ulovit dvě kešky, aniž by na mě ostatní čekali. Dneska se mi trasa zdá víc na pohodu, nemusíme tolik spěchat na lanovku jako včera, máme spoustu času, cestou stíhám i fotit kytičky a pohrát si přitom s manuálním zaostřováním, abych mohla fotit ještě víc zblízka než  při klasickém režimu makro (ikonka kytičky ve foťáku).

Obr. 10 Nejhezčí vyhlídka je Dreiwallnerhöhe... a s keškou pod křížem

Obr. 11 Silenka nadmutá

Skoro na konci túry si ještě děláme pauzu u chaty Glocknerblick, jak název napovídá, je odtud vidět Grossglockner. Sedíme v ní docela dlouho, dobře se bavíme. Pak sjedeme do Kaprunu lanovkou a autobusem do Zell am See, které si večer ještě pěšky projdeme, já dokonce vlezu aspoň po kolena do vody a doufám, že někdy příště vyjde lepší počasí i na vykoupání.

Obr. 12 Chata Glocknerblick

Obr. 13 Zellerské jezero

Obr. 14 Kašna na náměstí v Zell am See

Další den se jedeme podívat na Krimmelské vodopády, jsou tam tři - Dolní, Střední a Horní. Říčka se jmenuje Krimmler Ache a její průtok se mění nejen v průběhu roku, ale i v průběhu dne, protože se jedná o ledovcový tok a vždy kolem poledne je nejvíce vody z ledovce, než doteče sem k vodopádům, trvá jí to asi 9-12 h, takže vodopády mají největší průtok večer mezi 21 h a půlnocí. Vodopády jsou vysoké 140, 100 a 145 m. Platí se tam vstupné 4 eura. Opět nám den nezačíná zrovna ideálním počasím, ale stejně se mi pončo na začátku hodí, když stojím pod Dolním vodopádem, protože se tam voda rozstřikuje tak, že bych byla celá okamžitě promočená. Pak stoupáme kolem potoka a obdivujeme vodopády. Fotí se tady hodně špatně, pokud nechcete mít zacákaný objektiv.

Obr. 15 Dolní Krimmelský vodopád

Obr. 16 Střední vodopád

U Středního vodopádu nás opouští pomalejší část skupiny a vrací se, my ostatní jdeme k Hornímu vodopádu a pak ještě dál k chatě Hölzlahneralm, odkud se vracíme stejnou cestou zpět k Hornímu vodopádu a pak po druhém břehu, kde ale nejsou už skoro žádné vyhlídky, kromě jedné až úplně dole. Mezitím se udělalo docela pěkné počasí, chvílemi svítí sluníčko.

Obr. 17 Horní
Krimmelský vodopád

Obr. 18 Chata
Hölzlahneralm

Poslední den si projdeme soutěsku Kitzlochklamm s dalšími vodopády, tamější potok má trochu méně vody, než ten předchozího dne, ale stejně se mi pak vodopády na fotkách pletou. Celá vycházka zabere asi hodinu. U vstupu si půjčíme helmy:

Obr. 19 Naše skupinka u vstupu do soutěsky

Obr. 20 Soutěska je plná podobných malých vodopádků a tůní

Obr. 21 Pořád je na co koukat, samé oku lahodící zákoutí

Obr. 22 Pohled do úzké soutěsky

Jakmile dokončíme prohlídku soutěsky, vrátíme se k autobusu a po zbytek dne jedeme domů.