Zahraniční cesty‎ > ‎Černá Hora‎ > ‎

Komovi - výstup na Kom Vasojevički

18.7.2014

Na naší poslední černohorské túře nám moc nepřeje počasí, chvíli to už vypadá, že na vrchol Kom Vasojevički ani nepůjdeme, protože by stejně nebylo nic vidět a protože by to nebezpečně klouzalo, ale nakonec to zkusíme a nahoru se vyšplháme.

Vyrážíme ze sedla Trešnjevik, přes planinu Štavna k strmým svahům Komovů a stejnou cestou zpět. Kdo se rozhodl výstup na vrcholek vynechat, může si užít pohodový den s celkovým časem výšlapu asi 3h chůze.

Vystoupáme přibližně 200 nebo 300 výškových metrů a dál pokračujeme pohodlně téměř po rovině. My "pěšáci" jdeme přímo a několikrát potkáváme cyklisty, kteří jedou serpentinami. Míjíme dřevěnou chajdu s občerstvením, ptáme se na počasí, ale majitelovu radu, že máme ještě počkat (a něco si u něj dát), neposlechneme a pokračujeme dál. Stavíme se sem cestou zpět, popijeme s ním a já mám radost i z pohlednic, které tady má. V celé Černé Hoře jsem nenašla jiné, které by za něco stály, proto tady nelituji několika eur (1 pohlednice = 1 euro! zatímco jinde jsou za 0,20 až 0,50 eur).

Dále míjíme studánku, kde se dá dobrat voda (a další pak zase cestou zpět) a salaše, kde by se případně dalo přenocovat, jeden ze zájezdů Alpiny tady má i organizované přespávání - jedná se o přechodový zájezd. Okolo cesty pozorujeme stáda pasoucích se  koní.

ihivarajče.net
Obr. 1 Cesta mlhou po vystoupání prvních výškových metrů

Obr. 2 Koně u salaše

Obr. 3 Kom Vasojevički se na chvíli vynořil z mraků

Na rozcestí pod horou se nasvačíme, někdo se vyšplhá pouze kousek na úbočí hory, někdo vyrazí až na vrchol (asi hodina cesty). Mraky se střídavě zatahují a odplouvají, výhledy máme tedy jen na krátké vzdálenosti, vidíme chvílemi dobře Kom Kučki, ale o výhledy do Albánie na pohoří Prokletije jsme tentokrát ochuzeni. Výstup na Kom Vasojevički je zajímavý a středně náročný - střídá se lezení do prudkého svahu klouzající trávou a bahnem se suťovišti, lezení po skále a pohodlná cestička šikmo svahem. Na vrcholku se vyfotíme, popovídáme s černohorskými vrcholezci a jdeme stejnou cestou dolů.

Pár obrázků z výstupu na vrchol: