Zahraniční cesty‎ > ‎Chorvatsko‎ > ‎

Velebit a Paklenica

1.9. - 9.9.2018

Zájezd jsem si celkem na poslední chvíli objednala u své oblíbené CK Alpina, ani jsem nedočetla, co všechno uvidíme a už jsem ho zarezervovala. Pak teprve jsem si pořádně přečetla, že se jedná o čtyřdenní přechod pohoří Velebit a pak tři dny u moře - výlet lodí na ostrovy Kornati a dvě pěší túry.

Sobota 1.9.

Ráno ještě dobaluji, podle předpovědi to vypadá, že bude jen asi 12°C a první tři dny proprší, takže přibalím fleeceovou mikinu a turistické kalhoty, které by snad měly vydržet více deště a rychleji oschnout. A ještě kupji placatku, abych mohla vzít trochu Magistra na zahřátí a na nabízení ostatním. Ve 12 h odjíždím do Pardubic a odtud do Brna, kde jsem asi v 17 h, odjezd do Chorvatska je o dvě hodiny později. Už během této cesty se seznámím s většinou "přechodářů", celkem nás bude i s průvodkyní 13, zbytek autobusu je osazen "pohodáři", kteří podnikají nenáročné jednodenní výlety po národních parcích Chorvatska.

Neděle 2.9. - Severní Velebit - Krasno Polje, chata Zavižan a několik kopečků okolo

Spalo se mi v autobuse jako vždycky špatně. Zastavujeme asi v pět hodin ráno, je ještě úplná tma. S čelovkami vytahujeme "přechodové" batohy, převlékáme se a za čtvrt hodiny vyrážíme. Čelovky na samotnou chůzi nevyužijeme, protože nejdříve jdeme po asfaltu pod lampami a pak už se rozednívá.

Jdeme docela dlouho do kopce lesem a mlhou (asi 3 h), pak je lepší viditelnost, míjíme hezké louky se závrty. Celou cestu až k chatě Zavižan (1594 m n. m.) s námi jde pes jménem Colt (majitel chaty ho zná a řekne nám jeho jména a potvrdí, že pes je někoho z vesnice Krasno Polje).

Obr. 1 Cesta lesem a mlhou

Obr. 2 Travnaté závrty

Od chaty Zavižan máme krásný výhled na moře i na okolní kopce. Uděláme si oběd, posedíme a asi za dvě hodiny vyrazíme skoro všichni na nejbližší kopec Vučjak (1644 m n. m.), sami, bez průvodkyně, protože hlídá naše věci, které necháváme v pokoji, abychom mohli jít nalehko jen s foťáky.

Obr. 3 Výhled na moře a kopec Velika Kosa

Obr. 4 Společná noclehárna v chatě

Potom pokračujeme přes botanickou zahradu na horu Velki Zavižan (1676 m), Balinovac (1602 m) a Velkou Kosu (1622 m). Průvodkyně nám sice nedoporučovala jít z Balinovace na Velkou Kosu, ale já jsem to tak projít chtěla, protože to zavánělo dobrodružstvím. Nakonec to bylo celkem snadné, značku bylo sice nutné trochu hledat, ale většinou byla cesta dobře vidět, kromě skalnatých a kamenitých úseků, kde se navíc musely místy použít i ruce pro lezení.

Obr. 5 Balinovac

Po večeři z vlastních zásob a infoschůzce ohledně ranního vstávání a příští trasy, hrajeme hru na polínkách - každý ze skupiny stojí na polínku dřeva a vyměňuje se s ostatními bez šlápnutí na zem tak, abychom se seřadili podle výšky, podle věku, podle velikosti bot nebo třeba podle počtu navštívených zemí.

Pondělí 3.9. - Severní Velebit - vrcholy Gromovača, Crikvena, Seravski vrh a Alančič

Ráno je mlha a celkem chladno, vyrážíme chvíli před devátou po významné cestě "Premužičeva staza" - 50 km dlouhá stezka, kterou na vlastní náklady vybudoval Premužič v letech 1930-1933. Stezka je dobře značená a vedená víceméně po vrstevnici. Procházíme se lesy, mezi skalami i po loukách a všude je nádherně.
Postupně vylezeme na vrcholky: Gromovača, Crikvena - skalnatý vrcholek, s troškou lezení, pak Seravski vrh  a Alančič - travnatý vrcholek, všechny tyto hory mají nadmořskou výšku mezi 1 600 a 1 700 m.

Obr. 6 Mezi skalami

Obr. 7 Soutěska

Obr. 8 Travnaté závrty nedaleko vrchu Alančič

Kolem 16 h přicházíme k chatě Alan, na které nás čeká teplá večeře (narozdíl od ostatních chat nám tady uvaří, jinde si můžeme dát buď něco instantního, co jsme si sami přinesli, nebo sýry, paštiky a salámy stejně jako k obědu). K večeři je zvláštní polévka obsahující kromě jiné zeleniny také zelí, hrách a cuketu a po ní si můžeme dát klobásu. Jdeme se podívat na vyhlídku, kde stojí medvěd (naštěstí pouze dřevěný) a později večer hrajeme kostky.

Obr. 9 Vyhlídka nedaleko chaty Alan - pohled
 na ostrov Rab a za ním Cres

Úterý 4.9. - Střední Velebit - z chaty Alan na Ravni Dabar

Snídani jsme zase dostali od chatařů, pochutnáváme si na povidlech, medu, slanině, klobáse... Dneska nás čeká dlouhý vrstevnicový trek na chatu Ravni Dabar (asi 27 km). Místy lesem, místy travnami a máme výhled na moře. U chaty Skorpovac posedíme s místním chlapíkem, který nám nemá už co nabídnout, prý tu před pár týdny byla jiná česká skupina a vypila všechno pivo a od té doby nemá nové zásoby... Odbočk na horu Bačič kuk vynecháme, má tam prý být bouřka a za mokra by to tam klouzalo. Na chatu přicházíme asi v šest, slibovaná sprcha se ruší, ale můžeme se polít ohřátou vodou z hrnce.

Obr. 10 Krásné cesty lesem

Obr. 11 Hřeben, ze kterého byly pěkné výhledy na hory

Obr. 12 Skály nedaleko Ravni Dabar

Obr. 13 Chata
Ravni Dabar

Středa 5.9. - Střední Velebit - Ljubičko Brdo

Dneska už opouštíme Premužičovu stezku, šplháme vzhůru lesem a křovím, kde je sice značená cesta, ale dost zarostlá a nepoužívaná. Kdo má, bere si na nohy návleky, aby si chránil holeně před trním.

Obr. 14 U kapličky hledáme začátek zarůstající stezky

Jakmile se dostaneme mezi skály, je to super, vylezeme několik vrcholků: Grabar a Laginac, Medvjedi Kuk, za ním jsou krásné skály a hřeben, kde potkáváme druhou část našeho zájezdu - "pohodáře" a pak Ljubičko Brdo (1320 m n. m.) - travnatý vršek, ze kterého docela rychle sejdeme do Baške Oštarije.

Obr. 15 Prodíráme se křovím, přelézáme klády...

Obr. 16 Hřeben Črni Dabar

Obr. 17 Vrchol Medvjedi Kuk

Obr. 18 Pohled od vrcholu Ljubičko Brdo dál po stezce

V hospodě se setkáme s "pohodáři" a odjíždíme autobusem do kempu ve Starigradu u Paklenice. Postavíme stany, najíme se a za tmy se vykoupeme v moři.

Čtvrtek 6.9. - odpočinkový den - Mali a Veliki Vitrenik

V šest hodin je snídaně, většina lidí odjíždí na Kornatti, já jsem tam už byla, takže se výletu nezúčastním, jdu se hned brzo ráno podívat na kopce nad kempem Mali a Veliki Vitrenik (433 m n. m.) a nakoupím si potraviny a koupu se v moři. Celé odpoledne strávím na pláži v houpací síti, několikrát si zaplavu. Večer, když už není tak horko, zajdu se podívat k zřícenině majáku.

Obr. 19 Výhled z vrcholu Mali Vitrenik

Obr. 20 Zřícenina majáku

Pátek 7.9. - Bojinac

Dneska jedeme mikrobusem do oblasti Bojinac, která je součástí NP Paklenica. Na začátku trasy docela nepříjemně stoupáme, je už dost teplo a jde se po kamenech jako po velkých schodech, pakrocházíme vesnicí Veliko Rujno a tam už je chůze příjemnější.

Trochu obcházíme vrchol Bojin kuk (1110 m n.m.), než ho zdoláme, tentokrát ne jen chůzí, ale i za pomoci rukou, když lezeme po skále. Místy je stezka zajištěna ocelovými lany. Na vrcholku se naobědváme, vyfotíme, najdeme kešku a pak scházíme a slézáme dolů, tentokrát pro změnu jinou cestou. Svítí slunce, fotky jsou povedené a shodneme se, že nás to tady hodně baví.

Obr. 21 Lezení na vrchol Bojin kuk

Pak se podíváme do nevelké jeskyně a na skalní útvar zvaný Jagin kuk připomínající mužské přirození, němuž se váže pověst o podvádějícím muži, zajímavé je také, co se říká o tom, kdo se kamenného útvaru dotkne - pokud je to muž, nikdy už nbude moct mít děti, pokud je to žena, nikdy se jí už nebude žádný jiný... líbit. Nikdo z naší skupinky si na Gagin kuk po tomhle sdělení nejde sáhnout. Nevím, jak to mají horolezci, pro něž je to oblíbený lezecký cíl...

Obr. 22 Jagin kuk

Pak už jen scházíme ze skal dolů, cesta není moc zajímavá a je nám hrozné horko, těšíme se na koupání v moři. Dojdeme na silnici a čekáme tam na náš autobus, který pro nás přijede asi za půl hodiny z kempu, poté, co ho opustili "pohodáři" vracející se z výletu jinde. Dojde i na vytoužené koupání v moři.

Sobota 8.9. - Velká a Malá Paklenica

Ráno nás autobus odveze k Malé Paklenici, stoupáme hluboce zaříznutým údolím, jde se vyschlým korytem potoka a místy přelézáme velké balvany. Pak následuje příjemná rovinka s lesíky a nkonec výhled shora na Velkou Paklenici a cik-cak sestup do údolí.

Obr. 23 Přelézáme přes kameny

Obr. 24 Výhled do Velké Paklenice

Podíváme se do krámku se suvenýry, hledáme kešky a můžeme dokonce nakouknout do domku - bývalého mlýna, který tu teď slouží jako malé muzeum, s jednou místností, bez vstupného.

Obr. 25 Bývalý mlýn

Večer zase stihneme příjemné koupání v moři a ve 20 h odjíždíme domů.