Maďarsko - Budapešť

sobota 6.12.2014

Z Brna vyjíždíme po páté hodině ranní. Jedu na výlet s CK Zájezd. Cesta do Budapeště trvá asi 4h. Ze všeho nejdřív se podíváme k pevnosti (Citadella) na Gellertově vrchu. Je odsud nádherný pohled na celé centrum Budapeště - Budínský hrad, parlament na druhé straně Dunaje, katedrála sv. Štěpána... Dnes je trochu zamlženo, ale i tak se mi to líbí. U pevnosti je také veliký sloup se sochou představující svobodu (žena držící palmový list) a další sochy zobrazující pokrok a boj se zlem. Tento vrch se jmenuje po Gellértovi (sv. Gerard), kterého odtud za trest svrhli v sudu do Dunaje (r. 1046).

Obr. 1 Výhled na Budapešť z Gellertova vrchu

Další zastávku máme u velké tržnice za mostem Svobody (= Szabadság híd). Vyměním si na tržnici nějaké peníze a pak moc nevím co s nimi. Mám asi 3000 forintů, což je cca 300 kč a to je trochu moc na placení veřejných záchodů (většinou 150-200 Ft.) a na nákup pohlednic (většinou 100 Ft.), nic jiného jsem neplánovala koupit, ale když už je mám, tak si udělám radost a koupím si lákavě vypadající zákusky (ovocné kostky a kremeše) za 140 Ft. za kus a nějaké klobásy. Dostali jsme rozchod asi na hodinu a půl, poslední půlhodinku si tedy nechám na fotografování tržnice a mostu.

Obr. 2 Tržnice

Obr. 3 Most Svobody a Gellertovy lázně

Potom, asi kolem 12 h, odjíždíme na okružní cestu. Prší, jsme tedy rádi, že jsme v autobusu, ale trochu mě mrzí, že některé budovy si pořádně neprohlédneme, nevyfotografujeme a asi ani nezapamatujeme. Projíždíme např. kolem opery a kolem náměstí Hrdinů s památníkem Tisíciletí (= Milénia), což je sloup se sochou archanděla Gabriela a sochami sedmi knížat, která přišla do této země a dala vzniknout Maďarsku, podobně jako Čech a jeho lidé osídlili naše země.

Dále jedeme městkými sady (= Városliget) s velkým kluzištěm, s hradem Vajdahunyad a se zoologickou zahradou. Ráda bych si zblízka prohlédla ten Vajdahunyad, což je imitace hradu ze sedmihradského města Hunedoara. Uvnitř je zemědělské muzeum.

Potom pokračujeme pěšky kolem největších pamětihodností Pešti. Procházku začneme u parlamentu (uvažuji o prohlídce, ale nakonec se rozhodnu pokračovat s ostatními, nechci o nic důležitého přijít).

Obr. 4 a 5 Parlament

Pokračujeme přes velké náměstí Svobody (= Szabadság tér), kde je památník sovětským vojákům padlým při osvobozování Budapešti a naproti němu socha Ronalda Reagana. Stojí proti sobě jako připomínka Studené války. V blízkosti tohoto náměstí se také nachází ruská i americká ambasáda. Dále tu byl postaven kontroverzní památník obětem německé okupace. Je na něm znázorněna německá orlice nalétávající na archanděla Gabriela (což je symbol Maďarska). Levicová opozice a židovské organizace upozorňují, že pravicová vláda se pokouší falšovat dějiny. Památník naznačuje, že hrůzy holocaustu mají v Maďarsku na svědomí pouze Němci a ne Maďaři, kteří však byli za války s Němci spojenci.

Obr. 6 Památník obětem německé okupace

Podíváme se do katedrály sv. Štěpána (= Szt. István bazilika), kde mají jako relikvii Štěpánovu ruku. Štěpán I. Svatý byl panovník z rodu Arpádovců a zakladatel uherského státu (pozor - neplést s apoštolem Štěpánem, jemuž je zasvěcena katedrála ve Vídni). Se stavbou začalo v roce 1851, avšak dostavěna byla až v roce 1905. Uvnitř jsou obrazy známých maďarských umělců.

Nad hlavním vchodem je nápis: Ego sum via veritas et vita. Mám radost, že všechna tato latinská slova znám a může tedy přeložit: Já jsem cesta pravdy a života.

Obr. 7 Katedrála sv. Štěpána

Obr. 8 Oltář, kde je vyobrazena Panna Marie, jak předává vládu nad uherskými zeměmi sv. Štěpánovi

Z další cesty mě zaujme raně gotický Belvárošský farní kostel (= Belvárosi plébániatemplom) s barokní přestavbou věží, nachází se u Alžbětina mostu (Erzsébet híd). Možná bych konečně měla vysvětlit, proč sem dávám ty maďarské krkolomné názvy - je to proto, že snadno dostanete maďarskou mapu, ne však českou, a v té maďarské je těžké se orientovat, když znáte jen české názvy míst.

Hned za tímto farním kostelem jsou dva velké secesní domy s krásnými názvy - Matylda a Klotylda. Ale protože je pod tímto názvem google nevyhledal, podezřívám trochu našeho průvodce, že si ty názvy vymyslel :-).

Obr. 9 Belvárošský farní kostel a Alžbětin most

Obr. 10 Matylda a Klotylda

Projdeme se podél Dunaje až k Szechenyiho řetězovému mostu. Je to nejstarší most v Budapešti, Szechenyi ho nechal postavit poté, co se v zimě nemohl kvůli krám na řece dostat na druhý břeh na pohřeb svého otce. Procházku zakončíme na vánočních trzích na náměstí pojmenovaném po významném maďarském básníkovi (Vörosmarty).

Obr. 11 Nábřeží a Budínský hrad na druhém břehu Dunaje

Obr. 12 Szechenyiho řetězový most

Trhy mám prochozené rychle, takže se rozhodnu na vlastní pěst ještě trošku prozkoumat město. Podaří se mi zorientovat v mapě (podle Dunaje, mostů a katedrály) a podívám se na obří vyhlídkové kolo, k Andrássyho třídě (něco jako Champs Elysées v Paříži) a k Velké synagoze. Je to největší synagoga v Evropě a 2. nebo 4. největší na světě (zdroje informací se v tomto rozcházejí). Byla postavena v polovině 19. století v maursko-španělském slohu.

Obr. 13 Synagoga

Obr. 14 Vyhlídkové kolo

V 17 hodin odjíždíme autobusem z Pešti do Budy, při jízdě podél Dunaje obdivuji výhled na osvětlený Budínský hrad a potom od rybářské bašty nádherný výhled na osvětlený parlament a katedrálu sv. Štěpána. Stoupáme co nejvýš, aby nám výhled nic nezakrývalo a užíváme si poslední chvíle v Budapešti. Cestou k autobusu procházíme kolem Matyášova chrámu, kolem sídla prezidenta a procházku skončíme u hradu, u orla Turola, který podle legendy dovedl 7 knížat, o kterých jsem se už zmínila, do Maďarska. Kolem 18 h odjíždíme zpět domů.

Obr. 15 Rybářská bašta

Obr. 16 Chrám sv. Matyáše

Obr. 17 Výhled na osvětlený Szechenyiho řetězový most

Obr. 18 Parlament

Dalších asi 40 fotografií z tohoto výletu najdete zde: http://cestynedaleko.rajce.idnes.cz/Budapest/.