4. Pevnost, jeskyně a hora

pátek 6.9.2013

Na tento den bylo plánováno větší množství zajímavostí, ale nakonec to dopadlo tak, že většina z toho byly jen krátké zastávky na vykouknutí z autobusu, protažení se a na focení. Hodně času jsme strávili v autobuse, ale prima na tom bylo to, že skoro celou dobu bylo na co koukat z okna.

První minizastávka byla ve vesnici Dhermi, je tam několik řeckých kostelíků. Další krátkou zastávku jsme si udělali v NP Llogara. Projížděli jsme pod vrcholky nádherných hor, které tu a tam mizely v mracích. Mraky byly zároveň i pod námi a chvílemi zakrývaly výhledy na moře. Bylo to nádherné.

Obr. 1 Dhermi

Obr. 2 NP Llogara

Potom navštívíme pevnost Aliho Pashi Tepelenského v zátoce Panoramo nedaleko vesnice Qeparo. Ali Pasha ji postavil původně pro svou ženu Angeliku jako letní sídlo a následně ji využil jako strategické místo při tažení na autonomní město Himara. Také tu měl svůj harém, podíváme se do míst, kde mu dívky tancovaly pro potěšení (měl jednu manželku a sedm zákonných konkubín). Dnes to tu vypadá spíše ponuře, více se mi líbilo na terase. Dole bylo také vězení - temná chodba vedoucí dokola, kde vězni museli chodit.

Na okolních kopcích jsou vysázené agave z období 20. stol, sloužily pro zhoršení přístupu parašutistům. Nedaleko odtud totiž byla významná ponorková základna.

Obr. 3 Pevnost Aliho Pashy a zátoka

Obr. 4 Pohled na celou zátoku zdálky (z autobusu)

Dál na jihu máme ještě jednu zastávku u restaurace ve městě Borsh, kde mezi stolky teče potok a tvoří malé vodopády. Jenom tam nahlédneme a uděláme pár fotek a zase jedeme pryč.

Vracíme se a za městem Himare uděláme poslední zastávku, koupeme se na krásné oblázkové pláži.

sobota 7.9.2013

Dnes jedeme na výlet člunem. Je to malý rychlý člun bez kajuty, jen s nějakým menčím přístřeškem pro kapitána, takže nás celou dobu opaluje sluníčko a ofukuje vítr. Plavba je klidné, nejsou totiž vůbec žádné vlny, jenom ve chvíli, kdy kolem nás projede nějaká jiná loď.

Plujeme asi půl hodiny na poloostrov Karaburun. Vjedeme se člunem do jeskyně, je celkem malá, co se týká šířky a délky, ale má vysoký strop. Je v ní krásně modrá voda a na stěnách vidíme pěknou krápníkovou výzdobu.

Obr. 5 Pobřeží poloostrova Karaburun a vodní tříšť za lodí

Obr. 6 Stěna jeskyně

Obr. 7 Vyplouvání z jeskyně

Zbytek dnešního dne se koupeme na pěkné oblázkové pláži, kam doplujeme za asi deset minut od jeskyně.

neděle 8.9.2013

Na tenhle poslední výlet jsem se těšila možná nejvíc, protože je to turistika po horách, a to mě obyvkle baví víc než prohlídka měst. V tomto případě byla ta turistika velice nenáročná, jednalo se o asi tříkilometrový pohodlný výstup na vrcholek hory Athanasi a pak zase sestup stejnou cestou dolů.

Obr. 8 Cesta na horu

Obr. 9 Vrcholové pláně

Obr. 10 Vysílače na vrcholku hory Athanasi

Výstup jsme stihli ještě před poledním vedrem, zpět u autobusu jsme asi v 12:30. Kousek popojedem, kdo chce, může zůstat v restauraci, a ti ostatní jdou ještě na další procházku. Místo se jmenuje Caesarova soutěska, jde se asi půl hodiny do kopce, cílem je údolí, kudy táhnul Caesar do bitvy s Pompeiem. Je odtud také pěkný výhled do krajiny.