Pískovcová skalní města

1) Děčínská vrchovina (Česko-Saské Švýcarsko)

Děčínské stěny
O dovolené v r. 2013 jsem tady navštívila největší zdejší zajímavost - Pravčickou bránu. Dále jsem prošli a propluli Divokou a Tichou soutěsku, kterou protéká Kamenice.
Pravčická brána

Jetřichovické stěny
Jetřichovice a okolní skalní město jsem navštívila v roce 2011, udělali jsme tam s rodinou dvě vycházky - jednu na vyhlídky Mariina skála, Vilemínina vyhlídka, Rudolfův kámen a Šaunštejn a druhou do Pavlínina údolí a k Rynartickým trpaslíkům.
I samotná obec Jetřichovice je nádherná - pod nevysokými skalními stěnami se choulí dřevěné chaloupky (obr. 1). Vyrážíme odtud hledat hrad Falkenstein, ale nevidíme vůbec žádné zbytky zdiva ani nic vytesaného ve skále. Dole u naučné cedule se dočteme, že hrad je kvůli nebezpečí nepřístupný. Mariina skála s altánkem nahoře na mě nezapůsobí zrovna nejlépe, je tam náročný výstup, nahoře se "motá" spousta lidí a výhled máme zrovna velmi špatný kvůli mlze.
K Vilemínině vyhlídce jdeme kolem převisu Balzerovo ležení, kde byl v třicetileté válce úkryt pro místní lidi. Na Rudolfův kámen (obr. 2) je také docela obtížný výstup, po pískovcové skále to klouže, jediná Vilemínina vyhlídka byla v pohodě, Šaunštejn je přístupný po kovových žebříkách (obr. 3). Další fotky z Jetřichovických stěn (jakož i ze všech dalších skalních měst a významných skal) - http://cestynedaleko.rajce.idnes.cz/Skaly

Zajímavosti:
- vývojově mladší komplex skalního města, nenajdeme tu tolik štíhlých vysokých skalních věží
- kaňony (více než jinde, jsou tu i větší vodní toky)

Jetřichovice

Rudolfův kámen

Šaunštejn

Velké a Malé Tiské stěny
viz zde

2) Broumovská vrchovina

Adršpašsko-Teplické skály

Navštívila jsem je asi v roce 1996, mám tedy jen velmi omezené vzpomínky k vyprávění. Vím jistě, že se mi tam moc líbilo, zvláště lezení po žebříku - to bylo úžasně dobrodružné a rodiče mi slíbili, že mě někdy vezmou do Slovenského ráje, kde se takhle leze skoro pořád. Svůj slib dodrželi, ale musela jsem je k tomu několikrát přemlouvat. Slovenský ráj jsme navštívili v roce 2011, tedy přesně o 15 let později :-). Dále si vzpomínám na plavbu lodí s průvodcem, který dělal vtipy a taky to bylo trochu strašidelné, myslím, že tam mají ve vodě figurku vodníka... Zkrátka prohlídka jak má být, když je vám asi 8 let.
Máme z té doby rodinné video, táta filmuje skály a my ostatní si povídáme o tom, co nám která připomíná. Známá je dvojice Starosta a starostová, Milenci nebo Homole cukru.

Zajímavosti:
- výška skalních věží: až 90 m (ze všech skalních měst má věže nejvyšší)

Broumovské stěny
Bohužel si nevzpomínám, že bych tu byla...

Zajímavosti:
- vývojově mladší komplex skalního města (jsou tam neoddělené skalní bloky)

3) Ralská pahorkatina

Dubské skály
Tady to bohužel zatím také neznám.

Kokořínsko
Tohoto skalního města jsem si bohužel zatím prošla jen velmi malou část, ale zřejmě jsem stihla navštívit to nejzajímavější - tzv. Kokořínské pokličky (viz obr. níže). Moc se mi také líbila "Obří hlava a žába" nedaleko a vyjetá úvozová cesta. Všechny popisované útvary se nachází do tří kilometrů od Mšena. Byla jsem tu v roce 2009.

- výška skalních věží: kolem 30 m
- výskyt tzv. pokliček - sloupy kryté vodorovnou pevnější skalní "deskou"

Kokořínské pokličky

4) Ještědsko-kozákovský hřbet (Český ráj)

Maloskalsko - Vranovský hřeben
Nejsem si jistá, zda skály, které se právě chystám popisovat, patří k tomuto hřbetu... pokud ne, jedná se snad o výběžek Jičínské pahorkatiny. Podívejme se, co se tu nachází - na skalách nad obcí Malá Skála byl vybudován snad v 15. století skalní hrad Vranov. Dnes po něm zbylo několik vytesaných místností, schody a cestičky mezi skalami a občas i nějaké to okno nebo výklenek. V západní části je krásný výhled k hradu Frýdštejn. I ten stojí na skále, ale tam není zajímavých skal tolik, tam je na koukání spíš ten hrad. Oba hrady jsem navštívila během pochodu v Líšném na jaře 2010.

Suché skály
Tohle pozoruhodné místo jsem navštívila téměř nedopatřením také během pochodu v Líšném. Přímo ke skalám totiž nevede žádná značená cesta, dostali jsem se tam jen nějakou vyšlapanou pěšinou a lezli jsme od nich po strašlivě dlouhém žebříku, hlavně shora vypadal děsivě. Není odtamtud vůbec žádný rozhled, pokud nejste horolezci a nevylezete tedy na vrcholky skal. Spíše tedy doporučuji se na Suché skály dívat zdálky než lézt přímo k nim.

- vývojově staré skalní město
- jako jediné mezi ostatními skalními městy - vrstvy jsou téměř svislé (uloženy byly sice jako všechny ostatní vodorovně, ale později došlo k jejich převrácení)

5) Jičínská pahorkatina (Český ráj)

Besedické skály
Jedná se poměrně malé skalní město, není mi podle mapy úplně jasné, co všechno k Besedickým skalám patří, ale to hlavní z Besedických skal lze spatřit na procházce po žlutě značeném okruhu v délce asi 2-5 km. K tomu bych doporučovala přidat žlutě značenou odbočku k vyhlídce na Suché skály. Je potřeba si na těch pár kilometrů nechat hodně času, jednak je chůze mezi skalami místy trochu náročná a jednk je opravdu na co koukat a člověk se tam zdrží obdivováním a focením víc než je jinde zvykem. Např. někdy se mi stává, že moje rychlost chůze je mezi skalami asi 1km/h. Další skály jsou schované v lese kolem hradu Zbirohy.

Drábovna
Toto maličké skalní město leží nedaleko Besedických skal (naproti přes Jizeru). Navštívila jsem ho na jaře 2018. Vyhlídka Drábovna není nic moc, zato nedaleká Jizerská vyhlídka je super, jsou odtamtud vidět Suché skály, Kozákov a Trosky. Bloudění mezi skalami je taky fajn.

Příhrazské skály (kolem vrchu Mužský)
Navštívila jsem je částečně v r. 2009 - západní část od Drábských světniček (skalní hrad) po Valečov a také jsem si nenechala ujít zajímavost, jakou je vrch Mužský (463 m) a při další návštěvě v r. 2015 jsem se prošla ve východní části přes tvrziště Stará Hrada a do Příhraz. Příště bych se určitě podívala na skalní hrad Hynšta.
V Drábských světničkách se mi moc líbí, dá se tam lézt po žebříkách na vyhlídky, dá se tam snít o loupeživých rytířích anebo přemýšlet o natáčení pohádek, fotografovat tajemná zákoutí v šeru skal... Někde je tady, snad ani ne na značené trase, sídliště z doby kamenné, jmenuje se Hrada. A aby těch hradů nebylo málo, je tady také zřícenina Klamorna.
Moc pěkné jsou také Valečovské skalní světničky, to ale není pozůstatek skalního hradu, ale obydlí Jiráskových Skaláků - obyčejných lidí, kteří tu žili ještě na konci 19. století. Ke konci vycházky navštívíme hrad Valečov (za přátelských 25 Kč).

Drábské světničky

Klokočské skály
Tohle je sympaticky malé skalní město, za jedno odpoledne jsme ho prochodili celé (dovolená v roce 2009). Výchozí bod je obec Klokočí, hned u ní jsou úžasné Klokočské průchody (příkré schůdky skalní soutěskou). Nad Klokočím se můžete vydat třemi směry - buď na hrad Rotštejn, nebo k jeskyni Postojná nebo po červené značce na Zdenčinu skálu, doporučuji udělat to jako já a jedno po druhém navštívit a vždy se vrátit zpět do výchozího bodu. Místo dalšího vyprávění použiju raději fotky - ty mluví za vše.

Rotštejn

Postojná

Výhled od skal (někde na červené zn.)

Hruboskalsko

Tak tohle je klasika! Byla jsem tu už víckrát, z první návštěvy kolem roku 2000 si nic nepamatuji, jen trhání borůvek, mlsání nanuků, zámek Hrubá skála a pozorování parašutistů. Zato z roku 2010 mám kvalitní zápis v deníku i s obrázky (turistické vizitky), haldu fotek a pár příjemných vzpomínek. Nádherně nám vyšlo počasí, a tak jsme si mimo jiné skvěle užili vyhlídku na hruboskalské skalní město s typickými věžemi Sfinga, Kapelník, Maják... Udělali jsme si také odbočku na skalní vyhlídku Hlavatice a užili jsme si i dost kulturně-historických zajímavostí - zámek Hrubá Skála (jen zvenčí), Kopicův statek a jeho dějiny ve skalách, hrad Valdštejn. Ještě jednou jsem se sem podívala v r. 2015.

- výška skalních věží: až 55 m
- největší počet skalních věží ze všech skalních měst (více než 400)

Hruboskalsko

Prachovské skály
Do Prachovských skal bych určitě mohla jet znovu, ačkoli jsem tam byla před rokem (jaro 2011), jak tak koukám do mapy, zjišťuji, že názvy vyhlídek a skal mi skoro nic neříkají, ani nevím, kudy jsme to vlastně chodili. Podle obrázků poznávám, že jsme nejspíš byli na Vyhlídce Českého ráje a Vyhlídce míru, pravděpodobně jsme šli nádhernou Císařskou chodbou a na co rozhodně nemůžu zapomenout je turistická chata, kde nás obsluhoval člověk, kterého očividně příchozí turisté nadmíru otravovali, velkým prohřeškem bylo zeptat se, kde mají toalety a vrchol vlezlosti jsme projevili, když jsme si nechali ukázat, jaké mají turistické vizitky. Ale klidně ho tam zkuste navštívit, jiné možnosti občerstvení tam stejně asi nejsou a kdo ví, třeba už si na turisty za tu dobu zvykl.

- výška skalních věží: kolem 40 m

Prachovské skály

6) Svitavská pahorkatina

Toulovcovy a městské maštale
Navštívila jsem je během dvoudenního výletu na podzim 2009. nezapomenutelné bylo přespávání v autě, byl říjen, a tak už byla docela zima, ale bylo to celkem pohodlné a hlavně dost dobrodružné a také trochu romantické. Stejně tak procházka mezi skalami, posezení pod borovicemi... Tohle skalní město je zajímavé svou odlehlostí od ostatních, ale nečekejte tady takové vyhlídky a monumentální skalní věže jako v Prachovských skalách nebo v Hruboskalsku. Spíš jsou to zaříznutá údolí než věže. Všechno, co jsem měla možnost vidět, bylo v hlubokém lese a ani plošný rozsah ani výška skal mě nijak neohromily, předností je spíš tajemná atmosféra a když budete mít štěstí, tak i zdání trampských dob, když tu budete třeba úplně sami...

Zajímavosti:
- vývojově mladé skalní město

Rozdělení do oblastí a některé další informace byly převzaty z: http://magazin.ceskenoviny.cz/cestovani/cestopisy/cr/zpravy/mohou-u-nas-vzniknout-nova-skalni-mesta/197099

Už se asi nemusím snažit o kompletnost a přehlednost, když jsem našla tyto stránky: http://skalnimesta.cz/