Cesty po ČR‎ > ‎Jihomoravský kraj‎ > ‎Pálava‎ > ‎

V kempu v Pasohlávkách

10.9. - 13.9. 2009

Do Pasohlávek přijíždíme ve čtvrtek v poledne na prodloužený víkend, jedna část party turistů bude jezdit na kole, druhá část, včetně mě, bude chodit pěšky. Co nejdříve vyjíždíme z kempu do Mikulova, abychom se podívali k zámku a na Svatý kopeček. V informačním centru si vezmeme mapku města a poprvé se setkávám s turistickými vizitkami, několik si jich kupuji. Město je velmi fotogenické, počasí nám přeje, máme celkem dost času, ale nestačí nám na všechno, takže plánujeme další návštěvu, chtělo by to mít na Mikulov celý den.

Obr. 1 Zámek v Mikulově

Obr. 2 Kostel sv. Václava a Svatý kopeček v pozadí

Druhý den jedeme autobusem na zastávku Dolní Dunajovice, projdeme přes Pernou a pokračujeme k rozcestí červené a modré, odkud si uděláme okružní procházku po severní části Pavlovských vrchů. Nejdříve to vezmeme po červené na Děvín (step, skály, výhledy) a na Děvičky (= Dívčí hrad - podle pověsti o zazdívaných pannách, aby byl hrad nedobytný).

Obr. 4 Děvičky

Obr. 5 Výhled na Dolní Věstonice

V Dolních Věstonicích se podíváme do muzea na pravěké sošky žen, mamutů a jiných zvířat, nejznámější je Věstonická Venuše a trojhrob tří jedinců, jejichž hlavy a klín prostředního byly posypány červeným barvivem. Než začneme stoupat zpět k Děvínu, odbočíme ještě k NPP Kalendáři věků, což jsou vrstvy spraše v cihelně nedaleko.

Když jdeme po modré značce zpět k dříve zmíněnému rozcestí nad Pernou, líbí se nám vysoké skály Martinka, Špunt, Trůn a Maturita a hlavně úzký průchod mezi skalami. Nedaleko skály Martinka máme vidět i zříceninu Nový hrad, ale ničeho si nevšimneme, podle fotek na internetu vidím, že jsou to jen malé zbytky zdiva mezi skalami. Na protějším kopci stojí fotogenický Sirotčí hrádek.

Obr. 6 Výhled na Sirotčí hrádek

Po silnici pak hodně pospícháme na autobus, jsme tam včas, ale dlouho nic nejede, až asi po půl hodině jeden projede a nezastaví, tak jdeme stopovat, všechno dobře dopadlo, stopem jsme se dostali do kempu včas na večeři.

Sobotu strávíme opět v Mikulově, je tam vinobraní. Posadíme se na výhodně vyvýšené místo na kašně a čekáme na průvod - král, šašek, hudebníci, zpívající selky... Odpoledne jdeme na prohlídku Dietrichštejnské hrobky, potom k zámku, kde jsou ukázky středověkých zbraní, k synagoze, dál na Kozí hrádek a k jeskyni Na Turoldu. Jeskyně je zajímavá svou výzdobou připomínající květák, korály nebo popcorn, na světě jsou jen další dvě jeskyně s takovou výzdobou a obě nepřístupné. Zato tady nejsou skoro žádné krápníky, jenom pár na ukázku, které byly původně za "plazivkami" a jsou sem přenesené. Jedna část jeskyně se jmenuje Pohádková, tam se pobavíme nad tím, co který kus kamene připomíná - psa se zvednutou nožičkou, Věstonickou Venuši zamlada nebo vystrčený zadek.

Večer pozorujeme krásný západ slunce.

Obr. 7 Kozí hrádek

Obr. 8 Na Turoldu

Obr. 9 Výhled na Pavlovské vrchy z kempu před setměním

Neděli strávíme procházkou podél novomlýnských nádrží, přejdeme přes Jihlavu a Svratku, které se tu nedaleko obě vlévají do Střední (Věstonické) nádrže, respektive těsně předtím se Jihlava vlévá do Svratky a až potom do nádrže. Potom procházíme vesnicí Pouzdřany a podíváme se na Pouzdřanskou step.