Pustým žlebem

23.3.2012

Plánování trasy Moravským krasem bylo těžké - tolik bych toho chtěla vidět, že se to nevejde do jednoho výletu, no, nejspíš ani do dvou. Ze všeho nejdřív jsem vyloučila prohlídky s průvodcem v placených jeskyních, zaprvé proto, že už jsem tam byla (ačkoli je tomu už hezkých... počkat, počítám...16 let!), zadruhé proto, že bychom potřebovali ještě mnohem více času a peněz. Další potíž byla v tom, jak skloubit procházku v údolí s vyhlídkami... No, nějak jsem to naplánovala, ale nakonec to zase bylo trochu jinak :-).

Naplánovaná trasa: ze Sloupu po červené na rozcestí Pod Salmovkou (+odbočka ke zřícenině Blansek), dále k Macoše a za ní na zelenou značku kolem Rytířské jeskyně a kolem hotelu Skalní mlýn do Těchova
Výsledná trasa: ze Sloupu po červené na rozcestí Pod Salmovkou, odbočka ke zřícenině Blansek, kolem hotelu Skalní mlýn do Těchova (+ odbočka po zelené s úmyslem podívat se k Rytířské jeskyni, kterou jsme ale nakonec stejně neviděli)

A jaké to tedy bylo, co jsme viděli a zažili?
Vyrážíme ráno v 9:00 ze Sloupu. U skály zvané Hřebenáč (obr. 1 a 2) děláme první zastávku, chci si ji celou pěkně obejít a podívat se, jak to vypadá, když mizí řeka ve skále (nemizí do Hřebenáče, ale do Sloupsko-šošůvských jeskyní, které jsou od něj asi 50 m). Udělám několik fotek, odhazuji bundu i svetr, sluníčko už pěkně hřeje, i když je jen kousíček nad lesem. Nakoukneme i do vchodu jeskyně (obr. 3).

Obr. 1 Hřebenáč

Obr. 2 Hřebenáč - prohlížím si otvor

Obr. 3 Výhled ven ze Sloupsko-Šošůvské jeskyně

Po asi 300 m přijdeme k další známé jeskyni, jmenuje se Kůlna (obr. 4), ta je myslím nepřístupná, ale v jejím vchodu se něco chystá - hrozně jsem se lekla zapřášeného mrtvolně vypadajícího člověka - byla to figurína zřejmě pračlověka, no, trochu to vypadalo, že tam je přepracovaný ztuhlý archeolog :-).
Na další cestě je vidět spusta malých nepřístupných jeskyní (obr. 5 a 6). Kromě toho nás rozveselují svou přítomností spousty myší, takové množství jsem ještě neviděla, líbí se mi je pozorovat, jsou rychlé, ale moc se nás nebojí, vždycky na chvilku zmizí v listí, ale hned se zase objeví o kus dál. Jedna mi docela dlouho pózuje před foťákem (obr. 7).

Obr. 4 Kůlna

Obr. 5 Nějaká jeskyně, nevím, jak se jmenuje

Obr. 6 Další jeskyně a celkový pohled na cestu v Pustém žlebu

Obr. 7 Myš, které se zrovna nechtělo schovávat se přede mnou

Další velmi známá jeskyně, kterou míjíme, se jmenuje Amatérská (obr. 8). Je hrozně dlouhá, někdo píše 15 km, jinde se můžete dočíst až 40 km (celý systém) no a kdoví, jestli je už celá probádaná, spíš ne... Tahle jeskyně je také nepřístupná a její vstupní portál je docela ošklivě vybetonovaný, tak se na ni moc netěšte. Mezitím uběhla spousta hodin, takže u rozcestí pod hradem Blansek je rozhodnuto, že Macocha zbyde na jindy, aspoň si projdu celý Pustý žleb až k hotelu Skalní mlýn (dál se nechodí, tam je to po silnici). Výšlapem ke zřícenině Blansek se pořádně zahřejeme (ne že bychom to zrovna potřebovali), ale stojí za to, je to romantické místo s výhledem do údolí, navíc se před vámi ukazuje postupně - nejdřív vidíte jednu zeď, pak dvě další, nějaké příkopy... a říkáte si, tak to je ono? Někde tu přece má být ještě ta zeď s okýnkama, tu chci vidět, tak jdete pořád dál, trochu i z kopce a říkáte si - to se mi pak nebude chtít vyšlapávat, stojí to tam na konci za to? :-) Stojí to za to, doufám, že vás naláká obr. 9.
Pak už nemáme moc času do setmění, míjíme téměř bez povšimnutí nejznámější jeskyni (Punkevní, obr. 10) a nějaké další pozoruhodnosti, až dojdeme ke Skalnímu mlýnu. Skoro za tmy uděláme zcela zbytečnou odbočku po zelené značce - chceme se dostat k Rytířské jeskyni, ale značka vede Suchým žlebem a jeskyně je ve svahu nad ním, pravděpodobně k ní vede nějaká vyšlapaná pěšina, no, nejpravděpodobněji právě ta, u které stojí fungl nová protivná cedule s upozorněním, že mimo značené cesty se nesmí a že se nesmí lézt do nepřístupných jeskyní. Ach jo. Kéž by tam brzy značku udělali. Fotím si aspoň na dálku Čertův most, který jsem také toužila vidět a zklamaně odcházíme zpět. Míjíme další slavnou jeskyni - Kateřinskou (opět bez povšimnutí). :-(

Obr. 8 Amatérská jeskyně

Obr. 9 Blansek

Obr. 10 Punkevní jeskyně

Stoupání od Skalního mlýna k Těchovu je dost náročné. Přes cestu jsou padlé kmeny, svah je hodně strmý a zdá se nekonečný... navíc už je skoro tma. Celou cestu to vypadá, že za chvilku neuvidíme ani na krok, ale kupodivu jsme rychlejší než noc a do Těchova šťastně dorazíme bez použijí baterky. Najdeme za vsí ohniště, rozděláme oheň a opečeme buřty. V devět hodin večer nám pak jede autobus do Blanska, čekání na něj si zkrátíme v celkem přívětivé hospůdce.
Byl to náročný, ale opravdu krásný den.

Tyto a dalších 17 fotek mám uloženo na: http://cestynedaleko.rajce.idnes.cz/Moravsky_kras/