Cesty po ČR‎ > ‎Plzeňský kraj‎ > ‎Šumava‎ > ‎

Povydří I - Horská Kvilda

28.4.2013
Modrava - Filipova Huť - Horská Kvilda - Antýgl - Modrava (trasa dlouhá asi 15 km)

Znázornění celé cesty, barevné čáry jsou turistické značky, šedá je silnice

Mlhavé ráno nás neodradilo od výletu, ale ještě předtím, než jsme vyrazili, stavili jsme se v modravském informačním centru poptat se, jak je to se schůdností cest a s předpovědí počasí. Ochotná pracovnice IC nás odradila od cesty na Březník, což mě dost mrzelo, protože je tam skála a vyhlídka, taky jedna keška, kterou jsem chtěla ulovit a navíc se jedná o vyznamný vrchol... jinak tady budeme chodit jen po pláních a v údolích. Jenže cesty ve vyšších polohách jsou náročné, leží na nich zledovatělý sních a navíc je zavřená chata na Březníku. Jsme tady mimo sezonu.

Vyměníme tedy připravené pohory za obyčejné botasky a vyrazíme po zelené značce směrem na Filipovu Huť. Tam ulovím docela těžkou kešku, mám z ní velkou radost, je taková netradiční. Cesta z Modravy na Filipovu Huť měla být rozmáčená, lidi si prý na ni stěžují i v létě. Byli jsme tedy připraveni na to, že vlezem do nějakých mokřad a rašelinišť a že se budeme muset vrátit a jít radši po silnici, ale nakonec to bylo jen pár louží, které se daly bez problémů obejít.

Obr. 1 Mlžný les mezi Modravou a Horskou Kvildou

Kousek před Horskou Kvildou míjíme pěknou kapličku a o kus dál pasoucí se stádečko skotu - jedná se o skotské plemeno vhodné pro drsné horské podmínky, jak praví naučná cedule, já bych ještě dodala: jsou krásně chlupatý :-). Aby nebylo těch zvířátek málo, přeběhne nám přes cestu divoká šelma, šelmička - lasice kolčava. Chvíli něco hrabe u okraje cesty, pak popoběhne, rozhlíží se, zase popoběhne, zastaví... mám proto dost času ji několikrát vyfotit a mám tak další zvířátko do své sbírky, která od loňska obsahuje vzácněji potkávané zvířata jako divočáka, ondatru a kromě toho obyčejnější "úlovky" - spoustu veverek, ptáků, ježka nebo myš.

Obr. 2 Skotské plemeno skotu

Obr. 3 Lasička

V Horské Kvildě zajdeme na občerstvení do hotelu Rankl - podle siláka Rankla Seppa, o kterém psal Karel Klostermann a který skutečně existoval, vlastním jménem také Klostermann. Potom pokračujeme po modré značce k Antýglu, nepřestává mě fascinovat krásná horská krajina - louky, potůčky, les. Další zajímavostí na cestě jsou sejpy - hlušina zbylá po těžbě. Ale lidská činnost mě moc "nebere", toho máme doma dost, takže se věnuju spíš činnosti přírody, např. vodní erozi a opracování kamenů vodou:

Obr. 4 Hamerský potok

Antýgl (což znamená sokol) - to je stará usedlost, dvorec, dnes mimo jiné recepce kempu a restaurace. Nedaleko dvorce je také hotel Antýgl a pro turisty znamená tato lokalita hlavně rozcestí turistických tras, potkávají se tu totiž značky všech barev a ještě k tomu naučná stezka Povydří. Balvanitou řeku Vydru jenom přejdeme, ale brzy se k ní zase vrátíme. Předtím se však občerstvíme v hotelu Antýgl a projdeme se kus cesty podél Vchynicko-Tetovského plavebního kanálu. Na jeho začátku nás čeká další zajímavost - tzv. rechle - zařízení, které mělo zastavit splavované klády po Vydře, dál byly splavovány právě po plavebním kanálu, Vydra je totiž odsud příliš kamenitá a klády by se rozbily.

Obr. 5 Rechle

Závěr cesty je už trochu nudnější, jdeme po silnici, je to sice podél řeky Vydry, ale vidíme na ni jen tehdy, když trochu slezeme ze silnice do lesa na jejím břehu. Už jsem cestou dost unavená, takže se jdu na řeku kounout jen párkrát a pak už jsem ráda, že jsme zase na Modravě.