Cesty po ČR‎ > ‎Olomoucký kraj‎ > ‎

Šternberk

14.7.2013

Věci na výlet jsem si přichystala už večer, protože ráno jsem chtěla brzy vyjet (autobus v 6:50), ale to nejdůležitější jsem nechala doma - peněženku. Po odchodu jsem přemýšlela, kolik asi bude stát lístek na autobus a jestli mám platnou průkazku na tramvaje a najednou mi došlo, že si nevzpomínám, že bych dávala peněženku do batohu, tak jsem ho v rychlosti prohrabala a zjistila, že jsem ji opravdu zapomněla. Naštěstí jsem plánovaný odjezd stejně stihla, i když jsem asi pět drahocenných minut ztrazila návratem do bytu.

Asi po hodině jízdy autobusem jsem přestupovala v Olomouci, dalo mi docela práci najít správné nástupiště, aspoň že jsem měla opsané označení nástupiště, ze kterého budu odjíždět. Cestování hromadnou dopravou je zkrátka plné adrenalinu.

Když jsem vystoupila z autobusu ve Šternberku, hned se mi zlepšila nálada, projít pěšky městem které neznám už se mi nezdálo tak obtížné. Měla jsem ručně obkreslenou mapku, která mě spolehlivě dovedla do centra. Navštívila jsem IC, abych se poptala, co se tu dá vidět zajímavého, nic nového jsem se nedozvěděla, naopak mi připadalo, že mám lepší informace než pracovnice IC (tvrdila, že do kláštera je možné se podívat po telefonické domluvě a nebyla to pravda, dalo se tam prostě zajít a koupit si lístek na prohlídku). Aspoň že měla razítka a vizitku hradu.

Potom jsem z Hlavního náměstí zamířila přes Horní náměstí k hradu. Čekala jsem, že bude na větším kopci, ale on přitom stojí skoro na náměstí, přímo vedle  jiných budov a částečně za nimi. Nabízejí tady dva okruhy, zakoupila jsem lístek rovnou na velký okruh (když už jsem jednou tady...). Než přišel čas prohlídky, podívala jsem se na výstavu o Lichtenštejnech, kteří jsou spjatí s dějinami hradu (hlavně rozsáhlou opravou někdy v 18. a 19. st.) a pak jsem se poflakovala po nádvoří.

Obr. 1 Nádvoří hradu a věž, která je nepřístupná

Prohlídka trvala asi hodinu a půl a byla skvělá, měli jsme milou průvodkyni, která uměla dobře vyprávět o vystavených věcech. Po prohlídce hradu jsem se podívala do parku za ním a na kopec na vyhlídku ze Zelené budky, kam vede zelená značka a naučná stezka.

Obr. 2 Hrad focený z parku

Obr. 3 Zelená budka

Obr. 4 Výhled ze Zelené budky

Potom jsem při návratu ještě fotila hrad ze všech stran (viz http://cestynedaleko.rajce.idnes.cz/Sternberk) a pak, když mi připadalo, že mi to bude stačit, zašla jsem do kláštera na prohlídku. Společně s dalšími třemi návštěvníky jsem se podívala do sklepů a do místností kláštera. Nakonec nás průvodce vzal do kostela, kde nám zahrál na obrovité varhany. Nebyla to však jeho jediná produkce, také nám uvnitř kláštera zahrál na klavír a zazpíval nějakou árii v němčině, jeho kolegy, který nás prováděl podzemím a několika místnostmi na začátku, nám také zahrál hned na dva nástroje :-). To jsem ještě nezažila :-). K vidění tady mají spoustu obrazů, fresky na stěnách a také nějaké výstavy (výtvory lesnické školy, maturitní práce řezbářské školy, výstava betlémů...).

Obr. 5 Klášterní kostel zvenku

Obr. 6 Klášterní kostel zevnitř

Po prohlídce kláštera jsem šla ještě do Expozice času, cestou jsem vyfotila obě pěkná náměstí a jejich dominanty:

Obr. 8 Horní náměstí a morový sloup

Obr. 9 Hlavní náměstí a fontána

Muzeum je na dlouho. Je tam spousta zajímavých věcí (hlavně hodin samozřejmě), docela dost textu a také interaktivní tabule na kterých si návštevník může něco prohlédnout nebo vyzkoušet. Zkoušela jsem např. poznat planety jen podle vzhledu a slovního popisu jejich vlastností. Zaujala mě také výstava speciálních hodin, např. v rukojeti vycházkové hole.

Obr. 10 Expozice času

Po prohlídce mi zbyl čas a energie tak akorát na to dát si někde zmzku. Pak už bylo nutno jít rychlým krokem na autobus. Opět jsem se svezla do Olomouce, trochu mě zaskočilo, že jsem vystoupila na jiném autobusovém nádraží (ráno byla nástupiště označena písmeny A-O a teď číslicemi asi 1-9), naštěstí to nevadilo a nemusela jsem hledat to první nádraží, protože odjezd autobusu směr Brno byl také odtud. Tak to byl zase jeden z mých vydařených letních dnů strávených příjemným cestováním po krásách naší vlasti.