Cesty po ČR‎ > ‎Moravskoslezský kraj‎ > ‎Beskydy‎ > ‎

Slezské Beskydy

18.5. - 22.5. 2009

Tenhle článek bude zase trochu netradiční v tom, že se nejedná o klasickou turistiku, ale o terénní praktikum na vysoké škole. Navíc to píšu s několikaletým zpožděním, takže tu už nebudu mít podrobnosti.

Z Brna do Bystřice, kde jsme byli ubytováni, jsme dojeli rychlíkem (3 hodiny) a osobákem (další 1 hodina). Po obědě jsme vyrazili na první vycházku, šli jsme po levém břehu Olše, pozorovali změny ekosystémů a přírodní zajímavosti jako třeba štěrkové říční lavice. Celou dobu hřmělo, ale nezmokli jsme, spadlo jen pár kapek.

Druhý den jsme se pokusili určit druh jedné byliny podle klíče k určování rostlin a na milimetrový papír kreslíme profil kopce podle vrstevnic v mapě. Odpoledne mapujeme část toku říčky Kopytné. Řeka tvoří štěrkové lavice a ostrůvky, takže máme co kreslit.

Další den odjíždíme do nedalekého Nýdku a jdeme pěšky na Velkou Čantoryji, kde stojí pěkná rozhledna. Cestou odbočíme mimo turistické značky, abychom se podívali do NPR Čantoryje - pralesovité lesní společenstvo s přirozenými lesy. Nejstarší stromy tu rostou přes 200 let.

ihivarajče.net
Obr. 1 Výhled cestou na Velkou Čantoryji

Poslední den vyrážíme opět z Nýdku, tentokrát na vrchol Ostrý a pak dál do Polska, kde jsou vápenité půdy. Líbí se nám bohaté louky s kýchavicí, kopretinami a vstavači. V lese roste česnek medvědí, který jsem do teď neznala. Hledáme tu měkkýše, mám radost, že jsem našla čtyři a pak si je ukazujeme a jeden z učitelů určuje jejich druhy a povídá nám o nich zajímavosti.