Cesty po ČR‎ > ‎Moravskoslezský kraj‎ > ‎Beskydy‎ > ‎

Lysá hora

pondělí 31.7.2017

Jedeme autem do Ostravice, kde se zastavíme do infocentra pro vizitky a razítka a po červené značce vyrážíme stejně jako mnoho jiných turistů směrem k Lysé hoře, na rozcestí Lukšinec však odbočíme a směřujeme ke skautské mohyle Ivančena. Kousek jdeme po žluté značce, pak po cyklostezce, tím si trasu značně prodloužíme, ale odměnou nám je docela pěkná zajímavost Ivančena. Líbí se mi prohlížet barevné kamínky s různými nápisy, kdo je na mohylu věnoval. Také je tu pěkně vymyšlená a připravená keška.

Obr. 1 Skautská mohyla

Dneska je na rozdíl od včerejška spíše zataženo, fotky jsou tedy poněkud ponuřejší, ale zato se nám chodí po horách příjemněji (i když pořád je opravdu horko). První výhledy:

Obr. 2 Výhled k jihozápadu

Když jdeme po modré značce od Ivančeny na Lysou horu, všimnu si zralých borůvek, cestou si na nich při každé příležitosti pochutnávám. Už vidíme před sebou závěrečnou část výstupu na Lysou horu, cik-cak pěšinu. Všimli jsme si, že modrá a žlutá značka se rozdělují, pro výstup tedy volíme tuhle žlutou, na kterou se díváme.

Obr. 3 Lysá hora, závěrečný výstup a okolní plantáže borůvek

Obr. 4 Kromě výhledů na okolní hory se můžeme bavit pozorováním letadel

Obr. 5  Některá letadla krouží docela nízko nad námi, takže je možné přečíst jejich označení

Obr. 6 Mraky vypadají hrozivě, ale nakonec z nich vůbec nezaprší

Na vrcholu Lysé hory jsou dvě chaty, jedna z nich je Bezručova chata, která byla původně postavena už v roce 1935, v sedmdesátých letech vyhořela a od roku 2015 tu stojí ve stejné podobě jako dřív. Druhá chata se jmenuje Emil Zátopek, momentálně obě fungují formou bufetu (bez obsluhy). Byli jsme varováni, že tu budou davy lidí, ale vzhledem k tomu, že je pondělí, docela to jde, člověk nemusí mít obavu, že si nebude mít kam sednout.

Obr. 7 Bezručova chata

Obr. 8 Chata Emil Zátopek

Líbí se mi tu lavička, ze které se dá pozorovat západ slunce (ovšem my jsme tu příliš brzy), dokonce je na ní napsané, v kolik hodin slunce zapadá v kterém měsíci (1.1., 1.2., 1.3. a tak dále), v srpnu bychom zde museli být ve 20:47. To si však nemůžeme dovolit, i bez pozorování západu slunce se vrátíme hodně pozdě.

Nedaleko vrcholu Lysé hory najdeme celkem snadno další kešku a pak po žluté značce scházíme dolů až do Ostravice, s odbočkou na kopec Čupel (943 m, tedy jiný, než jakém jsme byli před dvěma dny), hledáme kešku hodně důkladně ukrytou pod větvemi smrku.

V Ostravici se podíváme do Ráje dřevěných soch, vstup je zdarma, soch je tam spousta, ale dá se to projít celé během chvilky, všechno je na malé ploše. Docela jsem se na ty sochy celý den těšila a ještě mě dokázaly příjemně překvapit, ani nevím, kterou vybrat jako nejlepší.