Cesty po ČR‎ > ‎Moravskoslezský kraj‎ > ‎Beskydy‎ > ‎

Kozubová a sedlo pod Ostrým

úterý 1.8.2017

Dneska nás čeká jedna z nejdelších a nejnáročnějších tras za letošní dovolenou v Beskydech, jedná se o asi 25 km okruh po několika vrcholcích, některé další vrcholky bychom si mohli i přidat, jsou na nich kešky, ale na to nakonec nedojde, stačí nám bohatě projít se pod vrcholky tak, jak je to značené turistickými značkami.

Den začínáme jízdou po úzkých silničkách z Řeky do Tyry, v Gutech se zastavíme u dřevěného kostelíka ze 16. století. Přemýšleli jsme o tom podívat se tam už předevčírem cestou z Javorového, ale znamenalo by to asi pět kilometrů jít po asfaltu do Řeky.

Obr. 1 Kostelík v Gutech v úterý dopoledne

Další den odpoledne se podíváme na stejné místo ještě jednou:

Obr. 2 Kostel v noci shořel, později se ve zprávách objeví, že policie zadržela dva podezřelé ze žhářství

V Tyře zaparkujeme co nejblíž místu, kam odpoledne přijdeme z hor, abychom si nenechávali chůzi přes ves po silnici na potom, raději ten nepříjemný úsek ujdeme teď ráno. Po zelené značce strmě stoupáme údolím potoka Tyra, hledáme první geocachingový poklad, mineme tak rozcestí Pod Smrčinou a pak chvíli nevíme, kudy dál, naštěstí všechny cestičky jsou jasně vidět v GPS. Přicházíme na rozcestí U Kalužného, na Kalužný si pak vylezeme i bez značky, je to minimální převýšení navíc.

Na rozcestí Babí vrch přejdeme z červené značky na žlutou (dneska vystřídáme všehcny značky, některé použijeme i dvakrát) a přicházíme k první turistické chatě – Kamenitý. Je ještě příliš brzy na oběd, plánujeme si něco dát až na Kozubové, ale tam se dnes nevaří, takže pro tentokrát se musíme obejít s valstními zásobami. Na Kozubovou si děláme odbočku nejen kvůli chatě, ale také kvůli kapli, jejíž věž slouží zároveň jako rozhledna. Potkáváme tady mladý pár, který má zrovna klíče od vchodu (lze si je zapůjčit na chatě).

Obr. 3 Kaple s rozhlednou

Obr. 4 Výhled z kaple na Kozubové

U kaple hledáme kešku, bohužel tentokrát marně, ale aspoň jsme se snažili. Už jsem si myslela, že uspěju, když jsem sáhla do nějakého otvoru v kameni, ale pekelně jsem se lekla, protože jsem sáhla do vody, která se v otvoru držela.

Už je docela dost hodin a jsme i hodně unavení a to nás čeká ještě jeden pořádný stoupák na Ostrý (respektive pouze k chatě pod Ostrým). Od Kozubové zpět na rozcestí U Kamenitého je to chvilka, dál po modré nám to připadá nekonečné, i když (nebo právě protože) se jedná o pohodlnou pozvolně se svažující cestu. Dostáváme se do vsi Košařiska (rozcestí a autobusová zastávka Milíř), osvěžíme se v místním bufetu a stoupáme do sedla pod Ostrým, které považuji za nejhezčí místo, jaké jsme zatím v Beskydech viděli – louky, výhledy, dřevěná salaš...

Obr. 5 Panorama – Sedlo pod Ostrým

Vynechali jsme teď několik nachystaných kešek (vrcholek Ostrý, vrchol Velká Kykula...), ale ulovíme aspoň jednu, ke které je potřeba jít jen asi 200 m po louce. Poslední dnešní možnost občerstvení je na chatě Ostrý. Potkáváme tady znovu paní, se kterou jsme si povídali někde pod Kalužným nebo u Kamenitého, jde sama na Ostrý, kde má zamluvených pár dní noclehu, nese si těžkou krosnu s náhradními botami a oblečením. Jinak celý den nepotkáváme skoro nikoho, je příliš horko na to, aby normální lidé chodili po horách (to jen pár extrémních nadšenců jako jsme my).