Cesty po ČR‎ > ‎Liberecký kraj‎ > ‎Lužické hory‎ > ‎

Sloní a Vraní skály

27.10.2013

Jedeme do Jitravy, městečka nedaleko Jablonného v Podještědí, chceme se projít nejvýchodnějším cípem CHKO Lužické hory. Prochází tudy významná červená značka, za významnou ji považuji proto, že spojuje takové turistické perly jako Ještěd, Hvozd a dál na západ pokračuje na Luž, Tolštejn a Jedlovou. bylo by skvělé někdy jít jen po této značce a všechna ta známá místa si spojit do jednoho putování. Zatím si projdu jen malou část, a to právě trasu z Jitravy ke "Sloním skalám", které se v mapách uvádějí spíš jako Bílé kameny, ale protože mají tvar jako velcí sloni, pamatuje se mi lépe ten druhý název.

Skály jsou zajímavé už zdálky, ale dá se na ně také vylézt, zkusila jsem to, ale podruhé bych ani nemusela, v jednom místě to vypadalo hodně nebezpečně, nebylo čeho se chytit a pod nohama proklouzával vydrolený písek.

cestynedalekorajče.net
Obr. 1 Sloní skály

Od Bílých kamenů pokračujeme po červené značce přes Kozí hřbety do vesnice Horní sedlo. Cestou nás zaujme skupina horolezců, trošku se podivujeme tomu, jak malé děti nechají lézt na skálu. V Horním Sedle nás zas zaujme bunkr postavený v těsné blízkosti kapličky na návsi, z dálky to skoro vypadá, jakoby kaplička byla postavená na bunkru.

Obr. 2 "Tajga" na Kozích hřbetech

Z Horního sedla jdeme po zelené značce na Vraní skály, pak přijdeme na červenou a po ní se zase vracíme, takže uděláme dneska takovou osmičku. Celkem je trasa dlouhá asi 10 km.

Když jdeme po té červené, ukáže se nám v jednom místě úžasný pohled na hrad Grabštejn. Sice jsme si mysleli, že se díváme na zámek Lemberk, ale to jsme se měli kouknout do mapy, jsou každý úplně jiným směrem.