Cesty po ČR‎ > ‎Liberecký kraj‎ > ‎Český ráj‎ > ‎Hruboskalsko‎ > ‎

Hrubá skála a Trosky

6.4.2015

Vyrazili jsme na výlet ze Sedmihorek po modré zn. k Antonínovu prameni, kolem symbolického hřbitova a na Mariánskou a Zámeckou vyhlídku. Prohlížím si desku s názvy okolních skal (např. Dračí zub nebo Sarkofág) a je odtud pěkný výhled na zámek Hrubá skála.

Obr. 1 Hrubá skála

Projdeme kolem Adamova lože, vzpomínám, jak za mých "mladých časů" bylo méně ohlazené a jak jsme se na něm fotili, ještě než před ním udělali zábradlí, aby se na něj už nesedalo. Potom přes Myší díru vystoupáme do prudkých schodů na prostranství před zámkem, kde odoláváme lákavým poutačům na gulášovou polévku nebo "tácek, chléb a hořčice - 55 Kč + klobása zdarma".

Podíváme se do kaple sv. Josefa, na nevyužívané lanové centrum a na nádvoří zámku a vyhlídku z terasy. Nakonec ještě vystoupáme na skálu, kde stála Prachovna.

cestynedalekorajce.net
Obr. 2 Nádvoří zámku

Od zámku jdeme po červené zn. skrz arboretum, kde se podivuji tomu, jak je to možné, že tady na kyselých pískovcích mohl někdo vysadit různé druhy stromů a přežily to? Je tu např. douglaska tisolistá, liliovník tulipánokvětý, jedle obrovská...

Brzy přicházíme na Vyhlídku na Kapelu, počasí nám celkem přeje k vyfocení výhledu (jinak během dne asi třikrát krátce sněží). Z nitra Kapelníka vidíme vylétat kavky.

Obr. 3 Kapela

Další vyhlídka se jmenuje U Lvíčka, mezi nimi jsme si našli hezké místo s lavičkou, kde je pěkný výhled, ale ne tak pěkný, aby sem chodili turisté a rušili nás při obědě.

U Lvíčka si čteme, jak se jmenuje která skála, zapamatuji si jen Lvíčka a Sfingu.

Potom dojdeme na rozcestí U Kavčin a k hradu Valdštejn. Byla jsem tu před pár roky, takže prohlídku hradu vynecháme a pokračujeme na vyhlídku Hlavatice a pak stejnou cestou zpět na rozcestí U Kavčin, kde odbočíme na modrou zn. Mezitím se zhorší počasí, začne zase sněžit a fouká silný studený vítr. Modrá značka nás dovede zpět do Sedmihorek.

Obr. 4 Janova vyhlídka

Byla to krátká vycházka, jsou teprve tři hodiny odpoledne, počasí se už umoudřilo a proto vyrazíme ještě na prohlídku nedalekého hradu Trosky: