Ploučnice

26.5.-28.5.2018

První den - přesun z Liberce k Ploučnici u Novin pod Ralskem

Sbalit věci do lodního pytle byla záležitost chvilky, moc se toho tam totiž nevejde - na dno spacák, na něj stan, bunda a vodácké boty (nejvíc se mi zatím osvědčilo vzít kroxy) a je plný, ostatní věci se tam budou muset namačkat pod tlakem.

Celý den v práci mi moc neutíká, konečně je 19 hodin a jde se na autobus do Stráže pod Ralskem. Odtamtud nás čeká pochod do Novin pod Ralskem. Cestou nám zastaví přátelská paní a asi polovinu cesty nás sveze (aniž bychom stopovali). Stany stavíme už potmě. Ještě než jdeme spát, přijedou kolem půlnoci nějací lidé, kteří svítí baterkami do vody, nechápeme, co tam hledají, až později nás napadne, že to byli myslivci, když potom slyšíme dupání čuníků na druhém břehu.

Druhý den - splutí úseku Noviny p.R. - tábořiště Boreček

Probudím se do nádherného slunečného rána. Stan do odjezdu stihne uschnout, máme spoustu času, než přivezou lodě, takže se i projdu podél řeky, abych si prohlédla, co nás čeká. Je tu zajímavá soutěska, jsem nadšená z toho, jak bude plavba začínat, a to ještě nevidím vše...

Lodě nám dovezou asi v 10 h, pak nám asi hodinu ještě trvá, než narovnáme dva barely, loďák, skoro prázdnou krosnu a karimatky do lodi a konečně vyplujeme. Nejen že proplujeme krásnou soutěskou a tunelem, ještě si za ním trošku skočíme z malého splavu.

Obr. 1 Soutěska

Je docela málo vody a loď máme dost těžkou, takže každou chvíli drhneme o kameny, ale aspoň se cítíme bezpečně, takhle se loď nepřevrhne, ani kdybychom chtěli. Je to moc krásné plutí, Ploučnice docela dobře teče, občas jsou tu větší kameny, později je i hlubší voda, krásné stromy kolem, někdy se musíme sehnout, aby nás neošlehaly větve, nebo abychom se nepraštili do hlavy o kmen stromu... Za celé dopoledne musíme překonat jen jeden nesjízdný jez, na kterém bychom se určitě zasekli, nebezpečné to tady nebylo nikde.

Za Mimoní zastavíme a jdeme do Tesca koupit jídlo na další den. Místo na vytažení vody z lodi jsme nejdřív přejeli a pak se museli vracet proti proudu. A protože jsme malý splav na tomto místě splouvali dvakrát, zkusila jsem si ho sjet jako zadák. Trochu přibylo mraků, vypadá to i na dešťové, ale naštěstí neprší ani tento den, ani ten následující.

Obr. 4 Manévrování jako zadák

Druhá polovina plavby je v PP Meandry Ploučnice u Mimoně, podplouváme padlé kmeny, jednou i přelézáme, uhýbáme větvičkám a ručkujeme skrz džungli, občas se zasekneme na potopené kládě nebo na mělčině, a tak nám docela krátký úsek trvá celý zbytek odpoledne, do tábořiště Boreček dorazíme asi o půl šesté. Potkali jsme další dvě lodě, předjely nás, když jsme na chvíli zaparkovali a udělali si pauzu a pak jsme je dohonili, protože jedna z lodí se vyklopila při nárazu do větve. Nám se podařilo šťastně proplout "bez ztráty kytičky". V šest hodin rozbijeme tábor a vaříme večeři. Líbí se mi, že kemp není drahý - 40 kč za osobu, stan zdarma.

Obr. 6 Průjezd džunglí

Třetí den - splutí úseku Boreček - Brennský mlýn

Probudím se docela brzo, užívám si lenošení a poslouchám krásný ptačí zpěv. Pak snídáme a balíme stany a kolem 9:30 vyplouváme. První část plavby je spíše vyhýbání se stromům a větvím, potom je klidnější úsek, kde je řeka širší a ani moc neteče a v závěru dne si zase užijeme spoustu dobrodružství mezi stromy. Dvakrát nebo třikrát uvízne loď na padlém kmeni a musíme vystoupit na břeh / do vody / na kmen a loď ručně posunout. Plavbu končíme u Brennského mlýna asi v 16 h a máme pozdní oběd. Pak přebalíme věci z barelů do krosny, odevzdáme loď a jdeme do Zákup na vlak, který jede těsně před 18 h.