Nový Bor a okolí

24.10.2014

První část výletu začíná ve Sloupu v Čechách. Vyrážíme od hradu (který už jsme si prohlédli před pár lety - viz zde) směrem k rozhledně Na Stráži, ta je ale bohužel zavřená. Cestou míjíme lesní divadlo a za rozhlednou se podíváme ke skále ve tvaru medvěda. Také se na chvíli zastavíme u naučné cedule, kde se nejdříve podíváme na obrázky zvířat a pak je otočíme lícem dozadu a hádáme, kde co bylo. Zjišťuji, že si pamatuji jen přibližný tvar, ne přesné zvíře - místo kance hádám jezevce, místo kuny lasičku...

Obr. 1 Rozhledna Na Stráži nad Sloupem v Čechách

Obr. 2 Lesní divadlo

Obr. 3 Medvěd

Rozhodujeme se, kam půjdeme dál - po červené značce už to známe, je to tam moc pěkné, vede do Modlivého dolu a k zřícenině Svojkov. Zvolíme ale raději neznámou variantu - naučnou stezku - která nás dovede ke skále zvané Turecká hlava a na vyhlídku. Dokroužíme zbytek naučné stezky a vrátíme se k parkovišti pod hradem.

Na jedné vyhlídce jsme otevřeli mapu a zkoumali, kam bychom se ještě mohli podívat, a našli jsme Havraní skály nedaleko Nového Boru, takže vyjíždíme tímto směrem. Zaparkujeme v Radvanci a po modré značce míříme k severu. Než vylezeme k Havraním skalám, krátce odbočíme směrem do Údolí samoty a podíváme se k Čertově skále a Panenské skále.

Obr. 4 Panenská skála

Líbí se mi zdejší poetické místní názvy (jak z pohádky) - Údolí samoty, Havraní skály, Půlnoční stráň... Dokonce si kvůli tomu fotím rozcestník, i když normálně to nedělám... Od rozcestníku, ke kterému jsme se zase vrátili stejnou cestou, pokračujeme po zelené značce ke skalám. Jedná se podle pověsti o sedm zkamenělých zbrojnošů, kteří pronásledovali dívku a byli takto potrestáni.

Je tady nádherně.

Obr. 5 Jeden ze zkamenělých zbrojnošů

Obr. 7 Havraní skály

Pod Havraními skalami sbíráme brusinky, na to, že je konec října, je jich tu překvapivě hodně. Slunce se ale již pomalu schovává za skály, a tak pospícháme po zelené značce k Půlnoční stráni, aby nás na ní nezastihla půlnoc a nějaká lesní strašidla. Na chvíli se nám ztratí značka (nesvádějme to na ni - to my jsme z ní odbočili), a tak se ptáme dvou kolemjdoucích paní s pejskem, kudy tudy k Boru. Paní nám to ochotně, leč zdlouhavě, vysvětlují, snažím se naznačit, že je prima, že nám popsaly cestu k rozcestníku, ale dál že to už zvládneme, netřeba popisovat cestu až do Boru. Potom ujdeme asi 20 m a uvidíme značku přicházet zprava.  A to jsme se právě dozvěděli, že tady široko daleko žádná zelená značka nevede :-).

U Nového Boru projdeme Lesním hřbitovem a pak jdeme po silnici zpět do Radvance, kde posedíme v hospůdce u polévky, kávy a čaje, každý dle svého gusta.