Prachovské skály

10.3.2019

Vyrážíme z Liberce v 6:30, protože chceme stihnout největší část výletu dopoledne, kdy má být podle předpovědi trochu lepší počasí než odpoledne. Naše trasa začíná v Jinolicích a vypadá na mapě docela krátká, ale ve skutečnosti je docela náročná, a to hlavně kvůli spoustě schodů ve skalách, které musíme vyšlapat: https://mapy.cz/s/3pES8.

Pršet začíná hned na prvním kilometru a i když chvílema déšť slábne a přechází v téměř neznatelné mrholení, nemá smysl sundavat pončo. Kombinace ponča, návleků sahajících od kolen k botám a zateplených kalhot se ukáže jako nejlepší ochrana před deštěm, jakou jsem kdy použila, a tak o něm skoro ani nevím. A... neprší mi na brýle! (které už víc než měsíc nepoužívám, jsem totiž po operaci). Snad jen pro fotografování je déšť velká nevýhoda.

Neznačenou cesou se dostáváme k první zajímavosti, a sice Rumcajsově jeskyni. Jeskyně je to malá, skoro bych ji nazvala jen převisem, zato je dobře zabydlená - kromě Rumcajse v ní najdeme i Manku, postel, stůl, nějaké nádobí a další věci.

Obr. 1 Rumcajsova jeskyně zdálky

Obr. 2 Rumcajsova jeskyně zblízka

Potom se podíváme k zřícenině hradu Brada, kde stojí velký kříž a sochy sv. Petra a Pavla. Ze samotného hradu nezbylo skoro nic. Je odtud pěkný výhled do okolí a co kde vidíme (nebo bychom mohli vidět, kdyby nebylo tak špatné počasí) nám prozradí panely s popsanými panoramatickými fotografiemi výhledu. Poznáme Jičín, Tábor, Trosky...

cestynedalekorajce.net
Obr. 3 Výhled z vrcholu Brada směrem k severovýchodu, kde je kopec Tábor s Tichánkovou rozhlednou, zcela vpravo kostel sv. Bartoloměje

Pěkná je také nedaleká vyhlídka Václava Čtvrtka (autora Rumcajse) na kopci Přivýšina. Cestou k ní se ohřejeme u ohýnku, lesáci tady pálí dřevo, a pak se můžeme zase trochu rozhlédnout do kraje a také prolézat malé skalní město na vrcholku.

Obr. 4 Vyhlídka na Přivýšině, lezení po žebříku a mezi skalami

Zanedlouho už vstupujeme do Prachovských skal a rozhodujeme se, jestli jít po červené značce se známou Císařskou chodbou, nebo z ní odbočit na zelenou, kde je několik vyhlídek. V rozhodování nám pomůže touha po ulovení kešky, která je umístěna v jeskyni Bratrská modlitebna. Do jeskyně dřív vedla i značená cesta, ale kvůli bezpečnosti byla později zrušena. Jeskyně je asi nejzajímavějším dnešním zážitkem, i když jsme se dost ušpinili a kešku stejně nenašli. Potom postupně navštívíme Rumcajsovu a Hakenovu vyhlídku a o kus dál neméně pěknou Všetečkovu a Schlikovu.

Obr. 5 Na Hakenově vyhlídce

Pak přicházíme dolů pod skalní věže na rozcestí Zadní Točenice, také zespod je to pěkný pohled, znovu se rozhodujeme, co dál a volíme žlutou značku (tedy zase strmě vzhůru), protože se chceme podívat na vyhlídku Českého ráje a protože podle mapy vypadala cesta jižně od skály Prachovská jehla zajímavěji, než ta severní. Ve skutečnosti to tam není zas tak zajímavé, skály jsou v lese, a tak ani nic už nefotím.

Obr. 6 Na rozcestí Zadní Točenice

U turistické chaty svačíme a zjišťujeme spoje, do Libuně je to blíž, asi 4 km, ale vlak i autobus nám jedou buď už za půl hodiny nebo potom za dvě a půl, proto zkusíme pospíchat na vlak do Mladějova, kam to máme asi 6 km a vlak odtamtud odjíždí za hodinu, což tedy vychází docela dobře, ale stejně poslední kilometr skoro běžíme a posledních 200 m sprintujeme, neboť je už na hodinách minuta po odjezdu vlaku, ale vidíme ho tam stát. Stihli jsme ho, uf!