Cesty po ČR‎ > ‎Jihočeský kraj‎ > ‎

Slavonice

22.7.2012

Kdyby ráno nepršelo, asi by nás jelo na tenhle výlet osm (to už jsem dlouho nezažila), možná někoho také odradilo brzké ranní vstávání, vyrážíme tedy jen v pěti. Na nádraží si kupujeme výhodnou regionální jízdenku (200kč pro dvě dospělé osoby, platí po celý den, v celém kraji i s malými přesahy) a asi čtyři hodiny cestujeme do Slavonic. Cestu si krátíme hraním karet a povídáním, protože jsme babinec (s jedním mužem), jsme určitě slyšet po celém vlaku :-).

Ve Slavonicích k největším zážitkům (podle mě) patří projití podzemních chodeb, jsou velmi úzké a někdy také velmi mokré. Často se stává, že se někdo nemůže procpat a trpí klaustrofobií, někoho z toho bolí záda a krk, někomu zapadne noha... ale většinou všichni odchází spokojeni a tohle jsou jen maličkosti, na které pak rádi vzpomínáme. Zatímco parta prochází chodby, posílám pohlednici, fotografuji a sedím v cukrárně, chodby jsem totiž navštívila už předloni a mám na ně pěkné vzpomínky, nechci se o ně připravit novou návštěvou, třeba by to napodruhé už nebylo takové NĚCO...

Obr. 1 Slavonice, náměstí

ihivarajče.net
Obr. 2 Výhled na Slavonice z věže (foto z r. 2010)

Víc se ve Slavonicích nezdržíme, i když je to trochu škoda, protože zdejší romantické uličky s bazárky nás nevýslovně lákají k nahlédnutí, také vyhlídka z věže je úžasná, ale co se dá dělat, máme toho v plánu ještě hodně. Jdeme po Graselově stezce ke kostelu Sv. Ducha, myslím, že se dá podívat i dovnitř, ale nejsem si jistá. Nám stačilo obejít si ho a obdivovat zajímavou mozaiku na zdi vedle vchodu. V blízkosti kostela stojí vojenský bunkr (tzv. řopík). Pevnostní areál u Slavonic je jedna z důležitých turistických atrakcí a "lákadel" tohoto kraje při hranicích, ale mě to nějak "nebere", člověka to nutí myslet na ne zrovna příjemné věci, takže bunkry beru prostě jen jako součást krajiny a raději si užívám krásného výhledu na Slavonice.

Obr. 3 Slavonice od bunkru a od kostela Sv. Ducha

Naší asi deseti kilometrová vycházku si zpestřujeme hraním slovního fotbalu a focením kytiček, hub a jiných přírodních krás. Navštívíme jeden přístupný bunkr, podíváme se k jednomu dalšímu (je zvláštní tím, že je menší než většina ostatních) a archeologickou lokalitu Pfaffenschlag (zaniklá středověká vesnice). Krátce po poledni zamíříme zpět do Slavonic a odtud jedeme ještě vlakem do Dačic, kde navštívíme zámek. A na závěr pár obrázků: