Reisverslagen‎ > ‎

Gorges du Tarn & Port Grimaud 2012

Reisverslag Gorges du Tarn & Port Grimaud juli 2012

Zaterdag 7 juli 2012:

Zoals voorzien stapten we om 1700 u in de mobilhome en zette koers naar Bourges. Doorheen vele buien maar bijna geen verkeer bereikten we ons doel Bourges om 00.30 u. en namen plaats op de camperplaats waar momenteel een kermis was. Op het eerste zicht bleek het wat rumoerig maar naarmate we de ogen sloten bleek alles muisstil.

Zondag 8 juli 2012

Na een goede nacht en een stevig ontbijt verkenden we Bourges met een druilregen. Zoals de gidsen vertelden bezochten we de kathedraal en ja ze was mooi. Voor de rest had het plaatselijk toeristentreintje niet genoeg volk en konden we enkel genieten van het stilstaand treintje L.

Na een niet zo culinair hoogstaand restaurantbezoek reden we verder met als einddoel La Teuille FP  alwaar we konden genieten van een prachtig zicht met op de voorgrond lama’s, struisvogels, kippen & een piepende cavia.

Maandag 9 juli 2012

Zalig was de nacht. We namen afscheid van onze host en kochten nog een potje rillette en rabarberconfituur. Onze volgende stop is la Canourgue volgens de FP madame een prachtig dorpje en ja volgens ma & pa was het ook zo maar volgens onze pubers: dood.

Na een vetrijke “carré d’agneau” in een plaatselijk restaurantje, werd onze tocht vervolgt naar Sainte Enimie waar we reeds de eerste prachtige zichten van de Tarn konden genieten. Aangekomen op camping Couderc  waar ik genoot van een eerste duik in de Tarn. Wat is het hier mooi! Morgen waarschijnlijk de Tarn op met de kajak…

Dinsdag 10 juli 2012

Kajakken op de Tarn, we namen de 16 km route net genoeg conform het gezelschap. We vaarden tot La Malène een mooi dorpje met lekkere taart J.

Bezoek St Enimie mooi stadje niet groot maar wat er te zien is is *****!!

Woensdag 11 juli 2012

Met pijn in het hart kraamden we onze spullen samen om verder koers te zetten naar onze volgende bestemming: Aven Armand, volgens de gidsen de mooiste grot van Frankrijk, volgens ons zijn de Belgische grotten indrukwekkender. Natuurlijk blijft het een wonderlijk schouwspel van moeder natuur? Nog even melden dat het afdalen gebeurt met een treintje, het wandelen blijft beperkt. Na de mooie grot reden we langsheen niet echt voor alkoof mobilhomes bestemde wegen naar Meyreis waar we onze voeten zetten in de Cevennes. Mooie camping niet te groot maar alles wat we nodig hadden was er aanwezig. S’avonds bezochten we Meyreis en genoten van een restaurantje gelegen aan de rivier gezellig, niet echt culinair alweer, maar de chocolade afsluiter vond ons moeder de vrouw super fantastisch J. We lieten ons gilet thuis maar nu zou ze van pas zijn gekomen. De dames rilden naar onze thuis voor twee nachten. We kropen in onze alkoof en genoten van de Cevennense rust.

Donderdag 12 juli 2012

Vandaag een dagje rust en zwemmen in het mooie verwarmde zwembad. S’middags lieten we onze cadac scottelbraai zijn werk doen en genoten van een gezellig/lekkere maaltijd met plaatselijk vlees en groenten. Na deze maaltijd wederom rustig genieten van de mooie omgeving. En van het chocoladetaartje idem aan gisteren in ons dorpje. Daarna een zoete duik in ons alkoof, en dat bracht ons in weelderige dromen….

Vrijdag 13 juli 2012

Na een stevig ontbijt met lekkere vienoiserie, vertrokken we naar Millau, een prachtig stadje met mooie winkeltjes die zelfs onze pubers bekoorden. De indrukwekkende brug werd gespot. Nadien werd er koers gezet naar Roquefort sur Soulzon alwaar ik beroepshalve een bezoek aan een van de kaasfabrieken als een must noteerde. We bezochten Papillon een prachtig bedrijf met mooie J mondige snelsprekende hosteskes. Nadien liet ik me gaan in de aankoop en dat resulteerde in een berg Roquefort die zelfs nu nog niet is uitgeput. Na het zeer interessante bezoek zette we koers naar La Couvertoirade waar we naar de France Passion reden maar door teveel vlieg aanwezigheid reden we door naar de plaatselijke camperplaats. Na het avondeten gingen we nog even de benen strekken en tot onze verwondering werden we aangesproken door twee in klederdracht omhulde dames, een blanke en een zwartje met de uitnodiging mee te genieten van een onverwacht spectacle: nocturne deLa Couvertoirade. Ik leerde van een plaatselijke dame wol spinnen, we pikten een middeleeuwse modeshow mee en we sloten af met een uit die tijd stammende dans. Moe maar totaal aangenaam verrast keerden we terug naar onze kids, en genoten van een middeleeuwse nacht.

Zaterdag 14 juli 2012

Vandaag ontwaakten we op‘’Quatorze juillet’’ de nationale Franse feestdag. We bezochten La Couvertoirade met de kids, en zette koers naar Salon de Provence dat we ook bezochten en leuk werd bevonden. Daarna op zoektocht naar onze FP  Waar we een prachtige plaats werden toebedeeld tussen olijfbomen met uitzicht op prachtige wijngaarden. Ik leerde dat iedere boom bijna 10 kg olijven gaf wat resulteerde in 2 l olijfolie.

Zondag 15 juli 2012

S’morgens ontwaakten we, ontbeten en zette koers naar La Motte alwaar de planning ons tot aan de FP Les Demoiselles bracht. Wat een prachtige omgeving. We verkenden nog even de omgeving en genoten van elke blik, op de wijngaarden, bergen , bomen.

Voor ons dochter was het een speciale dag. Haar vriendje en pa gingen ons vervoegen voor de komende twee nachten. We gingen samen eten in een plaatselijk restaurant, en het werd een uiterst gezellige avond. Na de maaltijd installeerden we ons hotel op wielen en droomden zoet.

Maandag 16 juli 2012

S’morgens genietend van de rust en de prachtige omgeving op de pelouse van de FP tussen de wijngaarden. Wat moet een mens nog meer….ontbeten we en zette koers naar Port Grimaud naar camping Domaines des Naïades. We kregen een mooie plaats toebedeeld maar spijtig geen tv uit de satelliet te krijgen. We maakten onmiddellijk gebruik van het mooie grote zwembad en verkende de waterglijbanen ten volle. Voor deze avond reserveerden we via de gids ‘’michelin bonne table’’ la Bretonnière. Een belgische chef in Grimaud. De porties waren ¼ van die van gisteren maar het culinair gehalte was top. Na een gezellig tafelmoment reden we nog naar St. Tropez en genoten van het decadente havengebeuren. Bootjes kijken en de rijken der aarde gade slaan. Daarna nog even winkelen in gesloten winkels en kijken naar de rondlopenden in St. Tropez. Terug op de camping aangekomen slapen als een roos.

Dinsdag 17 juli 2012

Morgend ritueel en hop naar het strand voor een langverwacht strandje – zon – zwemmen in de zee.

Na de middag afscheid van onze gasten, dochterlief blijft wat verweesd achter…. .S’avonds naar Port Grimaud voor een laag culinaire maaltijd. Mooi gezellig stadje met vele toeristen. Nu langs een kortere weg langs het strand en via camping Prairie de la mer. Zoete nacht.

Woensdag 18 juli

Na het ontbijt luilekker aan het zwembad. S ‘avonds terug naar Port Grimaud. Tijdens de terugweg genoten van de animatie van camping Prairie de la mer. Een fenomenaal goede groep. Nadien terug ons alkoof in met zwoele warme dromen.

Donderdag 19 juli

Vandaag terug een luilekker dag. De kids gingen in de wolken gedurende een ritje parasailing. S ’avonds alweer ons avondritueel: Port Grimaud.

Vrijdag 20 juli 2012

Vandaag wat vroeger uit de veren om het marktgebeuren te ontdekken in St. Maxime. We namen de bus even verderop. Wat een prullaria, niet goed voor de “jongens” die al vlug een terrasje opzochten. Daarna naar het centrum, mooi kleine dorpskern met “les Halles” voor de BBQ waren te kopen. S’namiddags terug naar onze Franse thuis om het avondevenement te organiseren BBQ bij de camperdreamers J. De scottelbraai bewees weerom zijn diensten.

Zaterdag 21 juli 2012

Vandaag Nationale feestdag dus ik deed mijn driekleur onderbroek aan.

Vandaag gaan we naar St Tropez met de bootshuttle vanuit Port Grimaud. We passeerden tijdens onze boottocht enorme jachten. Gaande van 40, tot wel 65 meter lang. Eens aangekomen flaneerden we langsheen het St Tropese winkelgebeuren. St Tropez is helemaal niet groot, tot groot jolijt van de jongens. We aten er matig op een hoekje niet ver van de plage de St Tropez. S ‘avonds nog een ijsje verorberend langsheen de “kijknaarmij- hebjemealgezien” jachten nog even het feest van “Les Belges” langs de omheining heen bekijken en dan via ons jacht terug naar Port Grimaud richting alkoof.

Zondag 22 juli 2012

Vandaag alweer de laatste dag hier op deze schitterende camping. Er werd al wat opgeruimd en nog een laatste keer het mooie strand bezocht, zwemmen in het verkoelend water.

Maandag 23 juli 2012

Alles opruimen om tegen 1100 u de camping te verlaten met bestemming Avignon een oud bekende voor een lunchke zoals het hoort!. Nog wat kuieren langsheen het huis en stad van “les Papes” om rond 1700 u. te vertrekken naar…zover mogelijk….Beaune. We hielden halt op de camperplaats waar er een 4-tal plaatsen waren maar waar er op dat moment 00.30 u. een kleine 30 stonden. Heerlijk geslapen en zoet gedroomd.

Dinsdag 24 juli 2012

Vandaag na een gezellig ontbijt “Beaune capitale des vins de Bourgogne”” bezocht en ik moet zeggen ik stond versteld van de zeer mooie stad! Vooral het Hospice de Beaune intrigeerde me enorm. Lekkere lunch zoals je het in Frankrijk verwacht en na al dit lekkers de laatste trip naar huis. Ik verkies Rosa niet te volgen via Parijs maar koppig zoals ik ook ben langs Luxemburg goedkoop te dieselen.

We kwamen thuis om 0030 u. dus al zeg ik het zelf flink gereden en behouden weeral thuis aangekomen. Het gezin zette de tanden op elkaar en deed al de grote leegmaak, de eerste wasmachientjes werden gedraaid….. ik kroop in bed om 0400 u.