La Pobleta-Envall-Dolmen de la Cabaneta

Itinerari de la sortida

Recorregut:
Sortim de la plaça de La Pobleta de Bellveí, passem per sota el pont per travessar la carretera, agafem el camí de l'esquerra que ens porta fins a la carretera asfaltada del poble d'Envall, al cap de 1/2 km aprox. trobem a l'esquerra un indicador del camí que porta a Envall, el corriol segueix el torrent sense aigua, al cap de poc cal travessar-lo i seguir per l'esquerra del torrent al costat de la paret de pedra, trobem un pas obert recentment per la construcció de enllumenat del poble, el travessem i seguim el camí que té a cada costat paret de pedres, anem pujant suaument, travessem un parell de tanques i en poc temps ens trobem a Envall.
A la part alta del poble surt una pista, l'agafem i a pocs metres a la dreta trobem l'indicador del corriol que ens portarà fins el dolmen, puja suaument fent algunes ziga-zagues per anar guanyant alçada, al començament està marcat amb pedrons.

Informacions dels pobles que es visiten

El Dolmen de la Cabaneta
(Text extret de la wikipèdia pàgina d'informació d'Envall)

L'any 2007, un membre d'aquesta associació va redescobrir el Dolmen de la Cabaneta (el topònim amb què es coneix el serrat on es troba fa palès el fet que en la memòria de la població d'Envall hi hagués consciència de l'existència d'aquest dolmen, tot i que devia fer prou anys que romania oblidat), al lloc on confronta el terme d'Envall amb el de Ruixou. Es tracta d'un monument funerari de l' Edat del bronze (fa 4000-4500 anys), que havia passat desapercebut durant mil·lennis, tot i que els fills d'Envall el coneixien amb el nom de la Cabaneta. Aquest dolmen és l'únic del municipi de la Torre de Cabdella, i destaca pel seu bon estat de conservació. Envall Fosca va promoure, el 2008, juntament amb el Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, la catalogació i estudi del monument megalític, i la construcció i senyalització d'un itinerari a peu des de la Pobleta de Bellveí fins al Dolmen de la Cabaneta. El camí passa per Envall aprofitant l'antic camí de ferradura i puja paral·lel al barranc de la Beana fins arribar al cap del serrat on es troba el Dolmen. Des d'Envall, hi ha tres quarts d'hora a peu i una hora i mitja des de la Pobleta.