Fietsen in Finland
27 juli--24 augustus 2007

Onze route

Lohja-Sola-Pikkio-Naanthali-Uusikaupunki-Rauma-Pori-Merikarvia-Kristianenstad-Nummijarvi-Peraseinajoki-Athari-Keurru-Rouvesi-Langelmaki-Padasjoki-Sysma-Heinola-Lahti

Weer

We hebben een dag in de regen gefietst, een paar maal slechts een paar spetters, regelmatig 's nachts regen ( niet al te veel ), 5 hele mooie dagen, en verder was het lekker fietsweer: niet te warm en niet te koud. Het bleek net iets beter als in Nederland. En net weer terug in Nederland was het andersom! Wij vonden het fascinerend dat het weer, of eigenlijk de lucht, zo snel kan wisselen:het ene moment is het zeer dreigend, en twee minuten later knalblauw. Mooie wolkenformaties.

De koudste temperatuur overdag was ca. 13 graden, vaak zaten we tussen de 20 en 23, en uitschieters tot 28 graden. 's Avonds koelde het wel aardig af. Dit werd weer gecompenseerd met prachtige zonsondergangen.

Wind hadden wij vaak noordwest.

Kilometrage

Totaal 1464 km. Voor details zie bijlage AfstandenFinland.doc

Uitgaven

Per dag: UitgavenFinland.doc. Dit maakte het tot onze duurste vakantie t.n.t...........

Ferry: http://www.balticferries.nl/rostock_helsinki_tarieven.html. Wij hadden de mazzel dat we een twee persoonshut kregenvoor ca. 200 euro p.p. ( dan zit je wel twee nachten op de boot- de boot vertrekt ca. 5.30 uur 's morgens en je mag de nacht ervoor er al op ). Voor een slaapstoel betaal je ca. 100 euro, en dan ga je nog op de grond liggen, net als iedereen, want ze zitten van geen kanten. Ontbijt zo veel als je kan eten: 12 euro.

Trein: http://www.treinreiswinkel.nl/. Ca. 423 euro voor onszelf en de fietsen,  retour.

Wij hebben gelogeerd voor een nachtje in een Ferienwohnung via www.rostock.de in de Rosa Luxemburgstrasse, vlakbij het station. ca. 17,50 euro p.p. met een heerlijk ontbijt.

Tips

Goede fietskaarten in Finland te krijgen ( Pyöräilykartat ),   of 'Fillariopa'.

Website :http://www.visitfinland.com/w5/index.nsf/(pages)/Cycling_and_Mountain-biking

Wat wij plus- en minpunten vinden aan Finland

* De fietskaarten laten o.i. niet altijd de mooie routes zien, niet fietsroutes zijn vaak mooier.

* Fietsroutes-bordjes zijn regelmatig omgedraaid/verdwenen.

* De scenery bestaat grotendeels uit dennebos: eentonig.

* Merengebied is afwisselender

* Finnen rijden erg rustig; wegen zelf zijn ook vaak rustig.

*Inland veel heuvels, soms erg steil.

* Er zijn meer campings als op de Finland campingssite. Zie wegenkaart van de ANWB 1:800.000.

* Campings hebben zeer sleche plekken voor tenten, moeilijk een vlak stukje te vinden. Er is vaak wel een camperskitchen.

Foto's en verhaal

27 juli. Boot

Reis loopt voorspoedig, naast enige vertraging. Het is druk, en eigenlijk is onze eerste klas-coupe te ver van onze fietsen, te veel gesjouw met fietstassen. De weg in Rostock naar de boot vinden we dankzij een paar vriendelijke Duitsers die een ( flink )stuk met ons opfietsen. Bij de boot ontmoeten we de Finse Markus, die net terug is van ene fietsvakantie in Italie. Op de boot krijgen we een prive-hutje, terwijl we hadden geboekt voor een soort slaapzaal.

28 juli. Boot

We slaan in voor de rest van de dag bij het ontbijtbuffet. Markus geeft ons Finse taalles, vertelt over het Finse leven, geeft ons tips, en de route Helsinki uit. En verder: relaxen dus- we bekijken de boot, doen een spelletje, lezen.

29 juli. Lolya

Het eerste stuk is niet interessant, grote weg, veel huizen. In Kirkonummi fietsen we een rondje en komen we weer terug waar we startten. Het wordt wel wat ruraler, met doorkijkjes. En heuveltjes.....

Paules plukt een wilde orchidee.....( of is het toch onkruid ?).Een paar spetters, en alleen 's avonds komt het zonnetje door. Er is toch een camping in Lohja! Zoals we vaak zullen zien: aan het water.

30 juli. Sola

Eerst terug naar Lohja-geen fietskaart bij de touristinfo. wel nog een boodschapje. We vinden snel de goeie weg-graanvelden, roden houten huizen, bushaltes.

Veel dennen, aparte combinatie van heide en varens. Weg 104 is nog o.k., de 186 erg druk. Nauwelijks blauwe lucht, eenmaal op de camping giet het aardig door.

31 juli. Pikkio

En dat doet het 's nachts ook.....en een grotendeels overdag ook.

In het begin niet zo hard, dus we houden de moed er in; pauze in een konditorei. We spellen er de Finse weerberichten. Regelmatig mooie graanvelden, gekleurde huizen, spoorlijn, weg het naaldbomenbos in.

Maar na verloop van tijd zeikt het aardig door, en als alles begint door te lekken, worden onze gebeden verhoord:een jeugdherberg doemt op. 'Duur' in onze ogen, maar: we vinden er een kacheltje, en krijgen alles weer droog. Wat een luxe!

De gebruiksaanwijzing van de sauna is nog even wennen.....

1 augustus. Naanthali

Na een (lekker ) groepsontbijt op pad.

We weten niet wat we zien:blauwe lucht!!!! Wat ziet alles er anders uit als de zon schijnt! ( al hebben we wind tegen...). In Turku een woordenboek (voor de herkenning, uitspreken gaat nooit lukken...) en fietsenkaarten aangeschaft. Leuk ritje langs de rivier.

Naanthali, redelijk toeristisch, maar het valt ons mee, jachthaven, oude huizen, kloosterkerk en begraafplaats. Leuke sfeer.

2 augustus. Uusikaupunki

Zon komt aarzelend op gang. Een mooie route-heel soms over de 'grote weg', maar verder heerlijk rustig. Een zwarte kat brengt gelukkig geen ongeluk. Lange dag. Eindelijk van het gebaande pad.

Gids werkt goed. Afwisselend bos/water/hei/moeras/landbouw. Een fietser zwaait vanaf een bankje; we komen hem niet meer tegen. We vinden de 'staats-alkoholwinkel Alko, en kopen wijn ( is in Finland niet te koop in de supermarkt ). Als de zon ondergaat koelt het snel af; er is altijd wel iemand die een vuurtje maakt. Rustige camping.

3 augustus. Rauma

Om ca. 8.15 uur op pad.......Via allemaal kleine eilandjes, veel water en steigers - het gaat toch weer regenen. Een leuke rustige route, niet geasfalteerd, een haas! We komen langs een camping met winkeltje, een drive-in camping, niet genoemd in de routebeschrijving. Regelmatig (regen)jas aan en uit. De zon doet hard zijn best, af en toe een stukje blauwe lucht.

We snijden een paar stukjes af.

Bij Sattio bekijken we een soort culturele heritage, kopen fruit langs de kant van de weg.

Voor 't eerst kunnen we de camping niet gelijk vinden, bordje gemist. De camping is stil, aan een jachthaventje; de jeugdherberg heeft een verfje nodig.

Nog een paar fikse buien- lang leve de campingkitchen, al is het goed koud. Later op de avond knapt het op, een wandelingetje.

4 augustus. Rauma

De zon is al op, als we eindelijk de tent uitkomen. Rustdag-klusjes ( op gemakkie ontbijten en wassen ). Een dagje Rauma: boekenwinkel, touristinfo, kleren kopen. We volgen een route door Rauma. Ik bekijke een museum over hoe het leven vroeger was in Rauma-Paules blijft buiten. Weinig toeristen. Het internetcafe annex koffiehuis gaat dicht, we worden er uit gegooid. Koekiesmonster Paules kan geen koeken laten liggen in de supermarkt, in het internetcafe lijken er heel veel te worden weggegooid.

5 augustus. Pori

't Duurt even eer we de goede route uit Rauma hebben, niet echt noemenswaardig, maar we hebben weer mooi weer!

Leuke pauzeplekjes, bij een gesloten winkel en een soort strandje.

Paules heeft door waarom het zo saai is: alle bomen zijn recht!

Er blijken nog aardig wat boodschappengelegenheidjes open te zijn. Bij een ervan spreekt Paules met een Belgische die regelmatig haar toevlucht neemt naar Finland- het was afgelopen tijd ook in deze regio slecht weer. Weinig heuvels vandaag.

Langere afstand als verwacht.

Uiteindelijk een goed plekje op een grote camping gevonden- tent in het zonnetje gezet, lezen in  het zonnetje, lekkere maaltijd, een douche- wat wil een mens nog meer?

Nog een wandeling naar het strand ( wat nog volop in de zon ligt !), geinig plekje!

6 augustus. Merikarvia

Een leuk stukje bos, een drukke weg,  en dan weer een leuke weg langs het water. In Ahlainen komen we eenn Duitse fietser tegen, vindt Finland ook eentonig, gaat weer terug naar Zweden.

Regelmatige doorkijkjes naar het water, we genieten van de temperatuur. Boodschappen in Merikarvia, de staatsslijterij Alko zit naast de supermarkt!

Het postkantoor is even zoeken; een enorme houten kerk.

We doen rustig aan: relaxen, eten, zitten in de zon en schuiven met 'm mee. Paules bestudeert de route, Ilona maakt een wandelingetje.

7 augustus. Krinstinastad

Half negen op pad na een goede nachtrust ( behalve om 6 uur gewekt door een of andere machine ).

Een saaie weg, gelukkig komen we een paar keer door een dorpje. Schapen, koeien en waterputten.

Meer Zweedse naambordjes.

Pauze op een mooie plek: een kerk met een begraafplaats uit de 1e en 2e W.O.

Even hebben we last van horseflies.

We komen nog een fietser teecht.gen vlak voor Kristinastad- hij reageert niet Het stadje ziet er wel grappig uit, heeft iets Australisch.

Ik wil een duik nemen, maar vind het net niet zonnig( genoeg ). Mooi sanitair en keuken.

8 augustus. Nummijarvi

Zelfde weg terug, hebben we weer wind tegen!

Eerste stuk naar Isojoki is niet bijster interessant. Geen goede 'zitdag' vandaag, pas na een aspirientje.

In Isojoki een kopje koffie bij de kerk, daarna kost het enige moeite de route weer op te pikken. Grotendeels ongeasfalteerd, eerst nog huizen, dan ( natuurijk naald-)bos.

In Nanjajarvi lunch bijde kerk, richting Hautalankyla mooie uitzichten, maar soms ook geestdodend.

In Nummijarvi is nog een supermarkt open-teveel gerekend krijgen we netjes terug.

Ook campingprijs valt mee, ijs is wel duur. We pikken blueberries ( op de camping!) en eten herring in bietensaus ( van de euroshopper!). Zonsondergang.

Helemaal versleten!

9 augustus. Peiraseinijoki

Het is nog steeds lekker weer!

We zijn een beetje langzaam in de organisatie, dus Paules kan wachten tot het restaurant op open is, want hij is zijn pet daar de vorige avond vergeten.

Lieve Paules last meer pauzes in vandaag, maar echte leuke plekjes zijn er niet. In Mantikoski vinden we zowaar een kerk.

Er vallen een paar druppels, maar het blijft lekker zacht met af en toe zon.

Deze omgeving bevalt Paules beter-afwisseling. Asfalt, gravel, huisjes, niks. De weg is goed te vinden, al letten wij niet goed op:Paules heeft het na ruim 5 km. door, en navraag bij een bermwerker: omkeren, gelukkig meest heuveltje af, dus gaat snel.

Bijna gaan we nog een keer de mist in. We hebben mazzel: de laatste 11 km. wind mee, dus die zijn zo gepiept.

Boodschappen en laatste stuk naar de camping, een groot vier sterrencomplex. We snappen niks van alle aanwijsborden. We komen op een apart veldje te staan, mogen kleren wassen in een of ander hokkie, hebben een sleutel nodig voor toiletbezoek.

Paules wil graag weer eens op de brander koken, en doet dat dan ook.............in de zeikregen......

Bliksemklappen, heeeel veel regen, elec valt regelmatig uit, het tentveldje is zeeer drassig.

10 augustus. Peiraseinijoki

Tent heeft zich prima gedragen- geen lekkages!

Paules is vandaag 46 geworden ( al dacht hij zelf 47 ):ballonnen, toeter en button.

Wel nog iets regen, maar we kunnen buiten ontbijten. Kleding maar in de droger, want het zal wel niet lukken om het buiten droog te krijgen. Toch laat het zonnetje zich af en toe zien, en uiteindelijk wordt het een zachte zomerdag en -avond.

Relaxen, even heen weer naar Peiraseinajoki voor boodschappen, zien mooie oude auto's, en 's avonds een restaurantje ( het enige in het dorp). Men spreekt geen engels, dus woordenboek erbij, sommige dingen kunnen we traceren. Een finse specialiteit is sandwich met ei en ansjovis. O.i. krijgen we een ander hoofdgerecht als dat we hebben besteld. Geen haute-cuisine.....

Nog feestelijke taart en een wandelingetje met karaoke ( populair ):oordoppen.

11augustus. Athari

Om 6 uur begint het te regenen-jammer natte tent inpakken.....

Verwarring over aanduiding fietsroute-op de dijk lopen we vast, klunen naar benee dan maar. Verder over de grote weg-geen reet aan, hoe kunnen ze zo'n route verzinnen.

In Alavus pauze naast de koffie-instuif in een van de 4 kerken die op een klutje staan. Dan weer lastig om route op te pikken, maar nu ziet Paules het scherp en volgt het leukste deel van de route:gravel, heuvels, soms een vervallen dorpje, een prachtig meer.

Aan de dreigende wolken ontsnappen we.

Boodschappen in Athari (uit te spreken als 'etteri'), leesvoer vinden lukt niet. Regelmatig aanspraak.

Dan nog 8 km naar de camping- een groot terrein, een soort park, basic voorzieningen.

Zon! Frambrozen!

12 augustus.Keuruu

We kunnen de fietsroute niet vinden, dan maar een stuk over de grote weg. Zondag, dus niet zo druk.

Regelmatig 13%-waarschuwingen- en er volgen er nog meerderen, pfffff. Geen onaardige weg, af en toe een dorpje en water, mooi uitzicht. Op een gegeven moment willen de benen niet meer, en moet ik alles eruit persen om een oudere ( sportieve weliswaar ) voor te blijven.

We rijden weer eens verkeerd maar komen uiteindelijk toch in het levendige centrumpje van Keuruu terecht: mooi kerkje en stationnetje.

Een mooie receptie op de relatief dure camping, maar de tentplaatsen zijn niet best ( begroeid of schuin ), vies sanitair en een bus vol toeristen die de keuken overnemen.

13 augustus. Ruovesi

De bus is nog eerder weg als wij- wat een organisatie! Oppikken route, stuk grote weg, dan mooie weg met wisselend asfalt en behoorlijke heuvels, met zijn effect op de benen.

Op de camping kan ik mijn telefoon opladen-we zitten tenslotte in de buurt van Nokia.....

Afgelopen nacht regen, maar niets veranderlijker als het Finse weer: wolken, zon, erg warm, onweer.

14 augustus. Ruovesi

We slapen het klokje rond. Relaxen: ontbijten, wassen, lezen, even tijd voor ons zelf, internetten.

Wandeling richting dorp: een kunstwerk, een beroemde bron en frambozen en aalbessen! Plukken, plukken!

Een boot is uit de vaart-leuk plekje.

We gaan BBQ-en, moeten worden geholpen met aansteken...gewoon ....met Coleman fuel.....,net op tijd klaar voor de regen; vandaag uberhaupt niet veel zon gezien, temperatuur wel o.k.

15 augustus. Rouvesi

Stralende dag!

Naar het Helvetinjarvi NP gefietst en daar gewandeld naar diverse mooie plekjes.

Natuurlijk weer frambozen geplukt, boodschappen, en plannen gemaakt. Wandelingetje over de camping: aardig wat Russen, in bungalowtjes met prachtig uitzicht.

Muggen!

16 augustus. Langemaki

Allerlei weertypes, leuke koffieplekjes.

Een mooi weggetje tussendoor, zeer makkelijk, Paules in zijn nopjes.

Lunch op het kerkhof.

In Langemaki 11 km. terug voor de camping....., over de snelweg, genoeg zijruimte, heuvels, mooi gebied.

We komen uit op een soort boerenhoeve- wat misverstand over welke accomodatie we willen.

Er vallen aardig wat spetters, en het waait behoorlijk, we hebben gelukkig een droog plekje om te zitten.

17 augustus. Padasjoki

Ondanks wat regen pakken we de tent toch droog in. Het waait behoorlijk. Eerst stukje zelfde weg terug, dan een moie weg door het National Park.

Na wat druppels weer strakblauwe lucht. Heuvels zijn te doen, na een drukke weg weer mooie bospaadjes.

Dan gaan we toch weer een keer de mist in. In Kellosalmi zijn we best snel, ondanks vervelende heuveltjes. Regelmatig water- n mooie wolkpartijen.

Een leuk gelegen kiosk: icecream-time! Wel 5 euro voor twee bolletjes........

De laatste kilometers vallen niet mee, ondanks het asfalt.

De camping is eigenlijk voor caravans, dus er is geen keuken- eigenlijk betalen we dus 8 euro p.p. voor een douche......

Als we het dorp ingaan, 4 km. verder, het is even zoeken naar de supermarkt, lijkt er nog een camping, maar hoever weg?

Beschutting uit de wind achter een caravan.

18 augustus. Sysma

Dukker fietst zich te pletter en Ilona hobbelt erachteraan......

Een rustige weg, niet al te veel heuvels, een mijnheer wijst ons de goede richting. Even later heeft Paules een helder moment, ik had toch echt de verkeerde kant opgegaan......

Een weg over een meer, we hadden er naar uitgezien, maar door de bomen zien we er bijna niets van.  Soort van toeristisch.

Zon en veel wind.

We fietsen lekker door, niet veel heuvels, paar spetters.

Paules staat al op de camping; kleinschalig aan het water, hebben een slechts seizoen gehad. We spekken de kas met een biertje. Boodschapjes in het kleine dorpje; gokmachinrs en diverse soorten winkewagens inde supermarkt. Er zou een boekenwinkel zijn, niet te vinden, dan maar de bookswab van de camping.

's Avonds toch aardig wat ( Duitse ) aanloop, ook 2 fietsers van wie we wat aan info krijgen.

Buurman snurkt.....

19 augustus. Heinola

Een vrij vlakke, rustige  weg. Ook op zondag wordt de krant bezorgd.Asfalt gaat over in ongeasfalteerd, lekker open.

Dan weer asfalt, pittige heuvels en roekeloze, medeweggebruikers. Het laatste stuk is echt ' de grote stad'. Er is een of ander groot evenement aan de gang, later horen we van Nederlanders op de camping dat het met motorcross te maken heeft. Veel is niet op de camping te beleven, behalve de motorcross-bezoekers. De keuken is nog wel open. Zicht op brug en jachthaventje. Wandelingetje, was, relax.

Een andere fietser naast ons geeft weinig sjoege.

20 augustus. Lahti

Een aardige route, zeker het ongeasfalteerde deel; heuvels zijn te doen, al ga ik te langzaam naar mijn zin. Het blijkt nog een fietsroute te zijn ook, met bankje!

Soms is het moeilijk de juiste richting te vinden.

Op de camping eindelijk eens een mooi veld- we kiezen een strategisch plekje i.v.m. op - en ondergaan van de zon. Het centrum in voor stadse dingen, en 's avonds lijkt de ondergaande zon wel een voorstelling; iedereen komt foto's maken.

21 augustus. Lahti

Slechte nacht, internetten en info en kaartjes kopen op het station.

Leuke route terug langs het water.

De zon is er wel en dan weer nietDe sauna is prachtig, het uitzicht ook, heerlijk en vermoeiend.

6 fietsers gaan precies in ons uitzicht staan.......; de zon is er lang.

22 augustus. Boot

Uitgeslapen, inpakken- alles verdeeld en geminimaliseerd.

Tent hebben we net droog in kunnen pakken. Duitsers zien we weer terug op het station, het regent te hard. Luxe trein.

Nog een rondje Helsinki- mooie gebouwen, lekker gegeten, ondergrondse kerk, leuke haventje en park.

23 augustus

Op de boot nog wat tips van een stel wat in Estland heeft gefietst.

's Avonds door het donker een kamikaze-rit door Rostock om het overnachtingsadresadres nog op een christelijke tijd te vinden. Dat lukt verbazingwekkend.

24 augustus

Heerlijk geslapen en ontbijt bij een lieve oude dame in een ouderwets huis, en we zijn zo bij de trein. Het zit er weer op.