26. april

Publiseringsdato: 25.apr.2020 19:56:45

① Apg 2,14.22-33

➁ 1 Pet 1,17-21

Ⓔ Luk 24,13-35

Det strømmes flere messer i løpet av dagen. En oversikt finner du her: katolsk.no

Søndagstekstene finner du i den lille messeboken (s. 368) eller her: 3. søndag i påsketiden (år A)

Betraktninger til dagens tekster:

1. lesning: Apg 2,14.22-28: Det var jo ikke mulig at døden skulle kunne holde ham fast

Disiplene er fylle av Den hellige ånd og forkynner budskap om Jesu oppstandelse. Alt dette måtte bare skje fordi Gud allerede hadde fastsatt dette i sin plan, og David hadde forutsagt det.

2. lesning: 1 Pet 1,17-21: Dere ble frikjøpt ved blodet av et lyteløst offerlam – Kristi kostbare blod

Vi kristne lever i verden, men det er vår Far i himmelen vi ser opp til. Denne verden er som et fremmed land, men vårt egentlige hjem er i himmelen. For det var ikke ved noen verdslige verdier at vi fikk frelsen, men Guds eget offer.

Evangelium: Luk 24,13-35: De kjente ham igjen da han brøt brødet

Dette evangelium leste vi kanskje allerede i påskeuken. Det er ikke noen av de elleve, men to av de andre som hadde fulgt Jesus, som er nå på vei bort fra Jerusalem fordi de trodde at alt hadde tatt slutt. Veien fra Jerusalem til Emmaus er 60 stadier, dvs. rund 11 km. Det tar altså minst to timer. Og i løpet av to timer kan man dele mye med hverandre. De snakker om alt de hadde opplevd, og så er Jesus plutselig til stede i deres samtale. Han er ikke død. Men først når de sitter til bords, får de åpnet øynene. De ser Jesus ikke lenger, men han lever og er i deres hjerte. Det er noe som de må dele med de andre disiplene. De bryter opp i natten, to timer tilbake til Jerusalem for å fortelle at Jesus lever.

Jeg ønsker dere alle en velsignet søndag.

p. Andreas Rupprecht SM