Pielgrzymka Jubileuszowa Roku Świętego

ROK 2000

Między 9 i 18 listopada ponownie przebywaliśmy z występami za granicą. Tym razem, wykorzystując czas Roku Jubileuszowego zorganizowana została pielgrzymka do Włoch. Wyjechaliśmy po południu 9 listopada. Następnego dnia, w piątek przyjechaliśmy najpierw do Wiednia, gdzie zaśpiewaliśmy krótko w katedrze św. Szczepana, następnie do Wenecji, gdzie zostaliśmy zakwaterowani na kempingu „Della serenissima” („najjaśniejsza”) nieopodal miasta i tam nocowaliśmy. Następnego dnia, w sobotę zwiedziliśmy to urokliwe miasto włącznie z przejażdżką vaporetto po słynnym Canale Grande. Zaśpiewaliśmy krótko w Bazylice św. Marka. Nocą czekała nas podróż do Rzymu. Po przyjeździe, 12 listopada w niedzielę, uczestniczyliśmy we Mszy św. i modlitwie „Anioł Pański” na placu Św. Piotra. Był to kulminacyjny moment Jubileuszu i pielgrzymki rolników. My na wspomnienie tamtej liturgii mamy książeczkę z tekstami liturgicznymi Mszy św. Po Mszy św. zwiedzaliśmy z przewodnikiem dwie bazyliki, święte schody i in. warte zobaczenia miejsca. Nocleg mieliśmy wyznaczony w okolicach Wiecznego Miasta.

Kolejnego dnia wybraliśmy się w miejsce obowiązkowe w pielgrzymce każdego Polaka – na wzgórze Cassino. Zwiedziliśmy klasztor a na cmentarzu polskim uczestniczyliśmy we Mszy św. Na potwierdzeni naszego śpiewu w klasztorze i na cmentarzu mamy pieczęć i podpis sekretarza klasztornego, który podpisał się pod polskim tekstem. Tego samego dnia wróciliśmy do Rzymu. W tym dniu zwiedziliśmy jeszcze m. in. Kapitol, Plac Wenecki, Forum Romanum, Koloseum. Zmęczeni wróciliśmy na nocleg. Kolejny dzień to dalszy ciąg zwiedzania Rzymu. W tym dniu pojechaliśmy do Katakumb, Muzeów Watykańskich, Kaplicy Sykstyńskiej i bazyliki św. Piotra.

Środę 15 listopada potraktowaliśmy jak rewizytę u Ojca Św. za Jego pobyt w Toruniu w ub. roku. Uczestniczyliśmy w tym dniu w publicznej audiencji papieskiej śpiewając przed spotkaniem z Papieżem na Placu św. Piotra. W tym dniu w sektorze „zero” śpiewaliśmy na przemian z męskim chórem z Filadelfii, USA. Wielką radością było dla nas usłyszeć słowa powitania Papieża skierowane do nas. Na zakończenie audiencji wspólnie odśpiewaliśmy amerykańską pieśń „All my Lord”. Następnie czekała nas jazda do Asyżu. Zwiedziliśmy tam bazyliki św. Franciszka i św. Klary, dom rodziców św. Franciszka i Stare Miasto. Po zakończonej wizycie w Asyżu udaliśmy się w dalszą podróż do Coriano niedaleko Rimini i tam zanocowaliśmy.

Kolejny dzień upłynął nam na zwiedzaniu Rimini: podziwialiśmy dawny rzymski port Ariminum, Luk Augusta, Świątynię Maletestiano, Most Tyberiusza z I w. n.e. Po południu wjechaliśmy do kolejnego kraju – San Marino. Zwiedziliśmy tę najstarszą republikę świata a w niej m. in. bazylikę z relikwiami Św. Marino. Na nocleg wróciliśmy do Coriano. Na pamiątkę śpiewu w kościele św. Marty w Coriano mamy pisemne podziękowanie ks. Giuseppe Tamburini.

Należy jeszcze uzupełnić, że w kilku miejscach koncertowaliśmy na zaproszenie Polonii zamieszkałej wzdłuż wybrzeża Morza Tyrreńskiego: m. in. Scauri, na co mamy potwierdzenie pisemne.

17 listopada przyjechaliśmy do Rawenny, gdzie obejrzeliśmy bazylikę św. Apolinarego, słynnej z cudownych mozaik wczesnochrześcijańskich i następnie przez Padwę, Wenecję do Polski, śpiewając w tych miastach. Po przekroczeniu granicy udaliśmy się na Jasną Górę, by w kaplicy Matki Bożej podziękować śpiewem za szczęśliwą podróż. Do Torunia powróciliśmy pełni wrażeń w sobotę 18 XI w późnych godzinach wieczornych.

Zapraszamy na naszą stronę główną: www.stomus.wordpress.com