1.1.1: Hem aprofundit especialment en un dels eixos del Marc Educatiu de Referència, les pràctiques.
2.2.1: L'equip impulsor ha dissenyat i coordinat el desenvolupament de les diverses activitats en què s'ha dividit el claustre pedagògic.
El claustre del torn de matí ha participat, repartit en tres grups d'una vintena de persones, d'un debat inicial al voltant dels temors o dubtes personals que sorgeixen a tot docent en el moment d'enfrontar-se, sobretot als primers temps de professió, a grups problemàtics o conflictius. Després, hem dedicat un temps a compartir les aportacions de cadascú, organitzats en equips de quatre o cinc persones, al voltant de les estratègies, recursos i mètodes per establir un clima de treball adequat dins els grups-classe i enfrontar la convivència. Aquestes aportacions han estat recollides en notes adhesives dins cada aula.
L'equip impulsor valora molt positivament aquesta experiència. L'enquesta de satisfacció realitzada per l'equip directiu demostra una ampla acceptació de l'activitat per part del claustre, que la considera útil en la seua major part.
A judici de les reflexions del claustre, sembla que necessitem més formació o recursos sobre eines concretes de gestió d'aula, i també revisar, actualitzar i familiaritzar-nos amb les normes del nostre règim intern. D'altra banda, considerem que el claustre ha d'anar progressivament augmentant la seua autonomia dins l'aula i minvant la dependència de l'equip directiu, especialment pel que fa al règim sancionador i el nostre sistema d'amonestacions.
Hem de seguir trobant espais i moments (com ara els claustres pedagògics) per compartir entre nosaltres idees, recursos, mètodes i "habilitats docents" per solidificar la nostra autoritat dins l'aula.
Aquesta experiència ens ha de servir per aprofundir en els eixos següents:
Propòsit, en el sentit que les línies mestres de treball del centre estan encamminades a oferir als estudiants una experiència inclusiva, col·laborativa i sense conflictes durant la seua estada al centre.
Pràctiques, en el sentit que els docents augmentem els nostres recursos, descobrim noves tècniques i mètodes i compartim idees per enfrontar millor la nostra tasca.
Organització, en el sentit que el centre preveu extreure de totes les idees aportades una mena de decàleg de bones pràctiques que sigui visible i compartit per l'equip docent.
1.2. L'equip impulsor ha tractat de condensar en una peça senzilla la nostra visió de centre, i l'ha compartida d'una manera visualment atractiva.
1.3. En la creació del vídeo s'ha donat veu a alumnes, docents i famílies.
El passat 16 de gener de 2024 l'institut va celebrar la seua tradicional diada de centre, una jornada festiva i de portes obertes, en què la comunitat educativa realitza tallers i activitats extraescolars, i que rep la visita dels alumnes de 6è de primària que el curs vinent començaran una nova etapa educativa al nostre centre.
Durant aquesta jornada es va fer la presentació oficial d'un vídeo de 4 minuts en què hem tractat de resumir la nostra visió de centre, i que hem volgut considerar part de la nostra particular celebració dels quatre cursos que duem immersos en el programa PMT.
El vídeo ha tingut molt bona rebuda. L'equip impulsor ha descobert que el resum que hi fem ha servit als nous docents, als alumnes i a les famílies a descobrir les nostres principals columnes de la visió de centre: tenim una part del claustre de professors relativament nova, que no estava present en el moment d'establir la nostra visió ara fa tres cursos, i també una nova associació de famílies que s'està mostrant molt implicada i motivada en ajudar el centre. És una circumstància nova per a nosaltres, ja que en el passat a penes hem comptat amb famílies que tinguessin una mínima preocupació per la vida de l'institut. Les famílies han pogut descobrir el programa PMT i adonar-se que el centre compta amb uns objectius presents i que s'estan treballant amb profunditat.
1.1.1: Hem aprofundit especialment en un dels eixos del Marc Educatiu de Referència, les pràctiques.
2.2.1: L'equip impulsor ha dissenyat i coordinat el desenvolupament de les diverses activitats en què s'ha dividit el claustre pedagògic.
2.2.2: Acompanyar el claustre en la fonamentació teòrica del Marc Educatiu de Referència (planifica, falicilita i analitza claustres pedagògics) per fer-ne el retorn i ajudar a la presa de decisions consensuades i lligades a la gestió del canvi.
El claustre pedagògic s'ha centrat en les eines de gestió d'aula. El primer que hem fet, durant la presentació del director, ha estat revisar les reflexions i aportacions del claustre pedagògic anterior, en què hem pogut comprovar quines eren les principals línies de treball que els docents desitjaven encetar. Tal i com l'equip impulsor ja havia analitzat, aquest segon claustre pedgògic havia de centrar-se en la idea dels recursos pràctics, com a passa següent a la detecció de les nostres problemàtiques principals de convivència que havíem realitzat al primer claustre pedagògic.
L'equip de docents del torn de matí (unes 70 persones) ha estat dividit en 12 equips d'unes 6-7 persones, que han estat posteriorment allotjats en tres aules. Dins cada aula hem realitzat una activitat del tipus "expert": cada equip ha fet una lectura i una anàlisi d'una eina de gestió de la convivència, per després exposar-la a la resta d'equips de l'aula. En aquest punt hi ha hagut temps també per debatre i conèixer els pros i contres de cada recurs. L'equip impulsor ha recollit aquests comentaris en un web comú de notes adhesives (en el nostre cas Padlet).
Després, el claustre ha tornat a unir-se a l'aula de teatre. Hem revisat les notes adhesives de cada aula i hem comentat alguns aspectes puntuals de les eines que hem estat analitzant. Finalment, hem llançat al claustre algunes preguntes a mode de metacognició, del tipus "quina de les eines comentades creus que faràs servir", o "quina sensació t'emportes de la sessió d'avui", per ser respostes i visualitzades en comú sobre la pantalla gran, a través d'un web de respostes grupals (en el nostre cas PearDeck).
L'equip impulsor valora molt positivament l'experiència. En dues de les aules, l'interès dels docents per les qüestions tractades ha estat altíssim, mentre que a la tercera la implicació del grup ha estat més moderat, potser perquè es tractava de docents que imparteixen nivells menys conflictius i han trobat les eines poc aprofitables. En termes generals, hi ha hagut un intercanvi molt ric d'aportacions als recursos que hem exposat. Adjuntem un parell de captures de pantalla amb els resultats de les votacions de claustre complet: una sobre la satisfacció global de la sessió i una altra sobre la valoració de cadascuna de les eines (quantitat de respostes a la pregunta "Quina de les eines que hem vist t'ha agradat més?").
Aquesta experiència ens ha de servir per aprofundir en els eixos següents:
Propòsit, en el sentit que les línies mestres de treball del centre estan encamminades a oferir als estudiants una experiència inclusiva, col·laborativa i sense conflictes durant la seua estada al centre.
Pràctiques, en el sentit que els docents augmentem els nostres recursos, descobrim noves tècniques i mètodes i compartim idees per enfrontar millor la nostra tasca.
Organització, en el sentit que el centre preveu extreure de totes les idees aportades una mena de decàleg de bones pràctiques que sigui visible i compartit per l'equip docent.
Famílies d'uns 40 alumnes de 1r ESO.
1.1.1: Reflexionar i analitzar aspectes de millora en relació a les pràctiques, l'avaluació formadora, el propòsit i l'organització per crear una visió de centre que impliqui tota la comunitat educativa.
1.3: L'equip directiu facilita l'organització d'activitats en què participin els alumnes i les famílies en la creació de la visió de centre.
Les famílies han estat dividides en cinc grups, que han treballat primer en aules i després han retornat a l'aula de teatre per fer una posada en comú. A les aules, els participants han fet aportacions escrites per respondre a la pregunta general "quin és el centre que somies per als teus fills?", en forma de notes adhesives. Cadascuna de les notes havia d'anar referida a algun d'aquests epígrafs:
Organització, instal·lacions i horaris
Participació de les famílies
Avaluació, metodologia i desenvolupament de les classes
Comunicació i relació amb la comunitat educativa
La valoració de l'activitat ha estat altament positiva per part de tots els participants i també dels responsables del centre. Les famílies han realitzat aportacions molt profitoses, encara que també han estat molt crítiques amb les nostres mancances, especialment les que tenen a veure amb els espais amb el fet que el centre compta ara mateix amb unes instal·lacions molt envellides. Cal tenir en compte que és la primera vegada que el nostre centre realitza una activitat d'aquestes característiques, amb una participació tan interessada per part dels pares dels alumnes, amb la qual cosa la rebuda d'aquestes aportacions suposa un grandíssim suport per la nostra feina.
1.1.1: Hem aprofundit especialment en un dels eixos del Marc Educatiu de Referència, les pràctiques.
2.2.1: L'equip impulsor ha dissenyat i coordinat el desenvolupament de les diverses activitats en què s'ha dividit el claustre pedagògic.
2.2.2: Acompanyar el claustre en la fonamentació teòrica del Marc Educatiu de Referència (planifica, falicilita i analitza claustres pedagògics) per fer-ne el retorn i ajudar a la presa de decisions consensuades i lligades a la gestió del canvi.
El claustre pedagògic s'ha centrat en les bones pràctiques d'aula, és a dir, en una sèrie de recomanacions i consells relacionats amb la gestió d'aula, la convivència i la creació d'un clima d'aula favorable. Aquestes recomanacions giren al voltant del comportament per part dels docents, la correcta planificació de les sessions, el compromís i l'atenció als estudiants, la gestió de conflictes, etc.
Els participants, dividits en tres grans grups a tres aules, han estat després distribuïts en quatre subgrups dins cada aula. Cada subgrup, al voltant d'un grup de taules, ha disposat d'uns deu o quinze minuts per analitzar i debatre una sèrie de targetes amb consells que han estat impresos sobre fulls DIN A3. Cada subgrup, a més, ha pogut comentar, dibuixar o esmenar les targetes directament sobre els fulls impresos. Mitjançant la rotació hem fet que cada subgrup estigués una estona amb cada feix de targetes.
Després hi ha hagut uns minuts de debat en gran grup dins cada aula, i finalment una metacognició de tot el claustre al complet. En aquest darrer moment hem demanat als professors què els ha semblat la sessió, què han aprofitat i què creuen que es podria millorar.
La participació dels docents, de nou, ha estat excel·lent. Com en els claustres pedagògics anteriors, hi ha hagut una participació amplament interessada a aportar idees i compartir opinions. En alguns subgrups el debat s'ha estés més enllà de la pròpia sessió de treball. Alguns companys han expressat, també, les seues reserves respecte a certes idees o recomanacions, cosa que ha estat discutida i contrastada amb la màxima correcció. La metacognició ha demostrat que una ampla majoria del claustre es mostra favorable a aplicar en la mesura del possible aquests consells. Fins i tot hi ha hagut docents que han donat les gràcies públicament a l'equip directiu la iniciativa d'organitzar una sessió específica per parlar d'aquests temes, ja que la velociatat del nostre dia a dia ens dificulta sovint fer-ne una reflexió compartida.
Aquesta experiència ens ha de servir per aprofundir en els eixos següents:
Propòsit, en el sentit que les línies mestres de treball del centre estan encamminades a oferir als estudiants una experiència inclusiva, col·laborativa i sense conflictes durant la seua estada al centre.
Pràctiques, en el sentit que els docents augmentem els nostres recursos, descobrim noves tècniques i mètodes i compartim idees per enfrontar millor la nostra tasca.
Organització, en el sentit que el centre preveu extreure de totes les idees aportades una mena de decàleg de bones pràctiques que sigui visible i compartit per l'equip docent.
Després d'algunes sessions de debat i reescriptura, l'equip impulsor concreta en un mural el Propòsit i el lema de centre. El mural romandrà exposat a l'entrada del centre i se'n faran còpies més petites que se situaran en els espais comuns d'ús dels professors. Aquest Propòsit ha quedat també reflectit al PEC.
Com a part del programa PMT, el centre ha desplegat un formulari a tots els grups d'ESO en què s'ha demanat als estudiants si hi ha algun adult del centre que els hagi donat suport i confiat en el seu futur èxit personal. La pregunta ha estat la següent:
Quins adults de l'institut han cregut en tu en el temps que hi has estat, t'han ajudat, t'han animat, t'han acompanyat, t'han donat suport, t'han escoltat o has notat que creuen en el teu èxit futur?
Les conclusions són les següents:
Un 14% dels enquestats manifesta no tenir una persona adulta de referència o ha deixat en blanc la resposta.
El 86% dels alumnes indica com a mínim un nom.
Hi ha respostes que inclouen una llista de fins a 11 professors.
Entre els adults esmentats hi ha molts docents que ja no imparteixen classe al centre.
Hi ha una quantitat significativa de referències a les companyes del Departament d'Orientació.
Hi ha com a mínim tres referències a Iñaki, l'infermer que s'ocupa del servei de Consulta Jove.
Hi ha deu respostes no vàlides.
Observem que la immensa majoria dels nostres estudiants senten que, com a mínim, un dels adults amb què es relacionen diàriament a l'institut mostra un interès pel seu èxit personal. D'aquests, una ampla majoria esmenta dos o tres noms. Entenem que, en línies generals, els docents mostren en major o menor mesura un interès genuí per les circumstàncies personals dels alumnes i els donen consell i suport de cara al seu futur i desenvolupament personal, més enllà dels resultats acadèmics.