INTRODUCCIÓ
Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) han esdevingut eines que han modificat el model social, econòmic i educatiu. Aquest canvi de primer ordre ha reformulat el punt de vista de l’educació sobre aquestes eines. L’escola ha de fer front a aquest nou repte per adequar els processos d’ensenyament i l’aprenentatge a aquest canviant món tecnològic. És necessari que l’escola incorpori les eines digitals en el dia a dia perquè esdevinguin eines quotidianes en el context educatiu, facilitant a tot l’alumnat i a la comunitat educativa la seva utilització per aprendre i comunicar-se.
La nostra escola cerca el desenvolupament integral de la competència digital de tot el seu alumnat. Un desenvolupament que es duu a terme aplicant noves metodologies i eines digitals en els processos d’ensenyament i aprenentatge perquè els infants assoleixin una competència digital que els permeti ser autònoms i crítics en el seu ús. L’escola, com a agent democratitzador, ha de ser garant d’aquest assoliment i afavorir la reducció de la fractura digital que encara és vigent en la nostra societat.
EL nostre centre ja porta anys treballant amb l'1x1 des de Cicle Superior amb iPads, aprofitant tota la potència de l'ecosistema Google Workspace for Education.
L'alumnat des de 5è de Primària fa servir un correu corporatiu i les eines de Google. El centre tambè disposa de carros d'Ipads pels alumnes més petits i en referència a robòtica, a infantil es treballen temes de blue bot i del robot Matatalab. Altrament, en l'àmbit de primària, es treballa amb un projecte seqüenciat de lego de màquines simples, we-do, spike i EV-3. Pel que fa a secundària, tant a ESO com a Batxillerat es treballa amb els robots mblock i amb targetes arduino i micro:bit. S’usen també impressores 3D (3 prusa i 1 ultimaker 3) i una talladora-gravadora làser atomstack. Quan a programaris s’empra l’Scratch, el Tinkercad i l’app inventor.
DIAGNOSI
Per tal de detectar els punts forts del centre i els punts febles a millorar, s'ha realitzat una diagnosi completa i acurada, sempre tenint en compte l'opinió de la majoria dels agents implicats en el nostre centre. Aquesta diagnosi permet determinar el grau d’assoliment de les competències digitals en referència als tres eixos del PEDC: alumnat, equip docent i centre. S'han realitzat entrevistes a diferents membres de la comunitat educativa.
Per recollir la informació corresponent sobre la maduresa digital del centre s'han realitzat enquestes a l'equip directiu, docents, i alumnat a través de l'eina Selfie. Tanmateix, s'han recollit els ítems de l'antic Pla TAC per conèixer amb detall l'evolució i valorar si en calen de nous.
Per avaluar específicament la competència digital docent, s'ha emprat l'eina Selfie for Teachers, que es basa en el Marc Europeu per a Organitzacions Educatives Digitalment Competents (DigCompOrg) publicat el desembre de 2015. Està desenvolupada per la Unió Europea i ajuda als centres a fer una diagnosi sobre l’ús pedagògic de la tecnologia en un centre.
A continuació, es poden observar el resum dels resultats obtinguts en les diferents enquestes:
Educació primària
E.S.O.
Batxillerat