SANTA BERTA:
Aquest nom és d'origen germànic i significa "brillantor". És un nom força popular a tot Europa. Va ser una dona monja que va acabar essent Abadessa, és a dir, la màxima autoritat d'un monestir.
El temps de la Quaresma és un temps de reflexió, d'esforç, de situar-nos davant les nostres ombres i les nostres llums. Sovint creiem, de manera errònia, que l'esforç ha de comportar triomf: "He estudiat molt, però només he tret un..." Aquest vídeo ens ajudarà a entendre que és l'esforç:
Avui és santa ENCARNACIÓ O ENCARNA. Potser coneixeu algú que es digui aixi? La podeu felicitar.
El nom fa referència al moment que, segons explica l'Evangeli, la Mare de Déu va saber que tindria un fill.
L'esforç comporta voluntat, però t'has parat a pensar mai què és la voluntat? Un savi va dir:
Els nostres problemes comencen quan actuem per sensacions, i no per conviccions.
La voluntat és aquella força que ens fa forts davant el dubte, davant la comoditat, davant la possibilitat de llençar la tovallola i renunciar al nostre objectiu. Treballar la voluntat pot ser un gran objectiu per aquest temps de Quaresma.
Avui és sant Brauli, que va ser bisbe de Saragossa.
De la seva vida es recorda la defensa que va fer de la diversitat religiosa, especialment dels Jueus, que convivien amb els cristtians a l'epòca medieval.
A Catalunya és un nom poc utilitzat. Només 8 persones, dels 8 milions de catalans, porten aquest nom.
Una cantiga era un tipus de composició poètica i musical de l’edat mitjana, especialment popular a la Península Ibèrica entre els segles XII i XIV. Escrites en galaicoportuguès, la llengua lírica de prestigi de l’època, i eren interpretades per joglars. “Cantiga de Montse”, de Guillem Gisbert, és una cançó que sembla narrar una història d’amor melancòlica i nostàlgica, on el protagonista parla d’una dona anomenada Montse, que podria representar algú estimat o fins i tot un símbol més ampli, com la pèrdua o el pas del temps. Musicalment, té un aire senzill i delicat, amb una melodia suau que recorda la música trobadoresca. Aquesta senzillesa fa que el pes emocional de la lletra sigui encara més profund. Descobreix-la.
Avui és sant Ciril i sant Metodi, que eren germans. Potser us sorprendrà, però són els CO-PATRONS d'Europa.
Van viure en el segle IX. Van traduir la Biblia a la llengua eslava.
Ha arribat als cinemes la pel·lícula Encara soc aquí. Basada en fets reals, l'argument de la pel·lícula tracta sobre la vida d'una dona que ha de superar la mort de la seva família per raons arbitràries i violentes. La voluntat de superació i l'esperança són el missatge constant d'una pel·lícula dura però necessària.
Avui es celebra Sant Sixt, que va ser el setè Papa de Roma. A la Ciutat de Vic, tenim una capella romànica que porta aquest nom. Al nostre país, 22 persones porten aquestnom.
Sabies què?
Una de les obres d'art més admirades i conegudes del món és la Capella Sixtina del Vaticà, en especial els seus frescos. Les pintures de la volta, entre d'altres, són del gran artista Miquel Àngel, i aquesta obra va esdevenir en un patiment que semblava insuperable. Al llarg de pràcticament cinc anys, l'artista va fer i desfer el projecte, arriscant la seva salut per la seva voluntat de pintat personalment la major part de l'obra. El resultat? Una obra mestra, i uns problemes de visió i ossos que va patir l'artista per sempre més degut a la posició en la qual pintava. Un exemple de voluntat i esforç!