ERASMUS + MEMÒRIA HISTÒRICA

Els alumnes de 1r de Batxillerat i de 4 d'ESO participarem en un Erasmus dedicat a la memòria històrica

EL CONTEXT MIQUEL COSTA I MARINA BARRAGAN/ 1R BATXILLERAT -  Fa 30 anys, el 1987, per iniciativa de l'associació estudiantil europea AEGEE i amb el suport especial dels governs de França i Espanya, es va posar en marxa el Pla d'Acció per a la Mobilitat dels Estudiants Universitaris de la Regió Europea, també conegut com a ERASMUS. Gràcies a ell es van establir les bases per permetre els intercanvis de mobilitat internacional d'alumnes i professors entre les institucions d'educació superior en l'àmbit europeu.

Així doncs, aquest any, l’Institut Castell del Quer ha tingut la oportunitat de participar per quarta vegada en aquest projecte a nivell europeu. Aquest cop, el programa es basa en la memòria històrica: ens endinsarem més enllà del que sabem, coneixent el nostre passat històric a partir de testimonis, vivències, relats, etc.

Aquest projecte el durem a terme conjuntament amb 2 països diferents: Txèquia i Itàlia. D’una banda, rebrem a Catalunya 25 estudiants txecs/es i 25 estudiants italians/es, els quals s’instal·laran en les cases de les famílies dels estudiants que s’han ofert voluntàries a acollir-los, arreu del Lluçanès. De la mateixa manera, 25 estudiants de 1r de Batxillerat i 25 estudiants de 4t d’ESO ens desplaçarem en aquests països durant l’any que ve. En el cas de Prats de Lluçanès, rebrem als estudiants del dia 1 al 5 d’abril de 2019; a Itàlia hi aniran els alumnes de batxillerat a l’octubre d’aquest mateix any, mentre que els alumnes de 4t d’ESO aniran a Txèquia l’any 2020.

Per tal de poder preparar-nos, per estar dotats d’informació, realitzarem diverses xerrades i cerques sobre la memòria històrica. Un bon exemple seria la visita de Amical de Mauthausen, una associació de persones que van ser testimonis dels camps de concentració de Mauthausen. Els alumnes de Batxillerat que cursen història s’encarregaran de realitzar projectes de memòria oral a tota la gent que va estar present durant la post guerra a la nostra comarca.

Els nostres objectius en aquest projecte són, doncs, treballar conceptes d’història per tal de conèixer més el nostre passat que ens concerneix i encurioseix. També, al realitzar un intercanvi amb persones d’altres països i haurem de parlar en anglès (la llengua franca), el nostre objectiu és millorar la nostra fluïdesa i parla d’aquest idioma. A més a més, creiem que amb aquest projecte tindrem la oportunitat de conèixer i relacionar-nos amb noies i nois d’altres nacionalitats, cosa que ens farà guanyar maduresa i autoestima.

LA RECEPCIÓ A PRATS  El programa d'activitats per aquesta setmana consta de diverses activitats i sortides que seguidament us expliquem en format crònica i vídeo:

PRIMER DIA  CRÒNICA ESCRITA PER LAURA PARACOLLS. REPORTATGE REALITZAT PER ISMAEL TELDI I MIREIA BERENGUERAS

FIRST DAY PRESENTATION COUNTRIES ‎(1)‎.mp4

Avui, dia 1 d’Abril de 2019 ha estat el primer dia d’acollida dels alumnes Italians i Txecs. A les 8:10 hores, hi hagut la trobada de tots els alumnes i professors davant de l’institut Castell del Quer per anar junts cap a l’Espai on hem  s’han anat realitzant les diferents activitats programades al llarg del matí.

Primer de tot, els alumnes catalans hem descrit com és el Lluçanès com a territori i hem introduït el tema on es centra aquest projecte que és la recuperació de la memòria històrica. Els alumnes de quart han explicat la guerra civil espanyola i han especificat els efectes en el nostre territori. Seguidament cada país ha fet una explicació sobre quines tasques han estat realitzat al seu institut abans de visitar-nos.

Els alumnes de Catalunya, hem explicat la recerca que hem fet a través d'entrevistes en profunditat a persones que han viscut la postguerra (us les enllacem al final de l'article) i també hem exposat la investigació en relació a les brigades internacionals. Totes aquestes activitats les hem treballat a la matèria d'Història del món contemporani de primer de Batxillerat.

Abans d'anar a esmorzar, s'han presentat les activitats que es faran durant la setmana. I seguidament s’ha fet una pausa d’uns vint minuts per esmorzar. A continuació, els La Laura Gallego  autora de «Fugint de les bombes. De la Barceloneta a la zona alta, 1937-1939» ha realitzat una conferència sobre les reminiscències de la guerra civil en l'actualitat.

Als voltats de les 14:00 hores, els pares i mares han organitzat un dinar internacional amb plats i postres típics de cada país.  Un cop finalitzat el dinar, tots els alumnes s’han distribuït en algunes aules de l’institut i han estat treballant en el projecte per editar una e-magazine.

TERCER DIA CRÒNICA ESCRITA PER MARINA BARRAGÁN. REPORTATGE REALITZAT PER MARTA SALA I YANELA RIMADA.

3r dia.mp4

Avui hem anat a la capital de Catalunya: Barcelona.
Hem marxat de Prats a les 8:30 i seguidament hem agafat l’autobús que ens ha dut a Barcelona arribant a les 10 aproximadament.
 Després, hem esmorzat i visitat el museu d’Història de Catalunya, un dels museus mes importants del nostre país. Aquest museu ens ha explicat i ensenyat el context històric en que Catalunya va viure temps enrere.
Un cop acabada la visita, hem dinat i agafat l’autobús de nou. Al arribar a La Pedrera, un edifici emblemàtic dissenyat per Gaudí, un arquitecte català molt important, els estudiants italians han entrat dins l’edifici mentre que els catalans hem caminat pels carrers de Barcelona.
Per acabar, hem tornat a agafar l’autobús a les 6 per arribar a Prats. Ha estat un viatge molt diveritit i ens ho hem passat molt bé.

QUART DIA CRÒNICA ESCRITA PER NÚRIA BOIXADÉ. REPORTATGE REALITZAT PER JORDI NUALART I NIL COLELL

Al matí, hem fet una gimcana, a la qual, ens hem partit per grups, una o dues persones de 1r de batxillerat, amb les seves parelles, una o dues persones de 4t d’Eso, amb les seves parelles, i dues persones italianes. La gimcana començava a la Sagrada Família, i acabava a l’estàtua de Colom, i havíem de passar per cinc llocs, a cada un, ens havíem de fer una foto amb tots els components del grup, i penjar-la a l’Instagram.
Després, quan hem acabat tots la gimcana, hem tingut una estona lliure per dinar, i ven dinat, hem anat direcció al refugi, situat a Poble Sec.
La visita al refugi, ha durat una hora i mitja aproximadament, i ens han explicat les vivències de les persones que s’havien de refugiar allà durant la Guerra Civil, per culpa dels bombardejos que hi va haver. També ens han explicat tot el què hi havia a dintre a aquella època, una sala d’infermeria, on atenien a les persones que entraven al refugi que estaven ferides o per tal de que les mares embarassades poguessin parir. Acabada la visita al refugi, hem anat direcció al búnquer del Carmel situat al Turó de la Rovira, on ens han explicat que durant la Guerra Civil Espanyola, hi havia una bateria antiaèria, on hi havia en total 4 tancs, que es podien moure en 160 graus, per tal de poder defensar bé la ciutat.

CINQUÈ DIA CRÒNICA ESCRITA PER JORDI NUALART. REPORTATGE REALITZAT PER EUDALD ROVIRA NÚRIA BOIXADÉ

DAY 5 - ERASMUS 2019 ‎(7)‎.mp4

Divendres vam fer algunes activitats. A 2 quarts de 9, dues simpàtiques alumnes de la nostra escola anomenades Mercè i Anna Rossinyol van fer una presentació oral als alumnes de l’Erasmus. Primer, parlaven de la guerra civil i de la repressió que rebia la gent. Després, van explicar com es va dur a terme l'exhumació de la fossa comuna de Puigvistós i allò que van trobar allí. També van explicar el Pla de Fosses de la Generalitat de 2017 i el que Prats ha fet per a la memòria històrica dels darrers anys. Va ser molt informatiu i ens va fer pensar molt.

Durant el divendres vam realitzar diverses activitats, primer de tot ens vam dirigir a L’Espai, on dues alumnes de 2n de batxillerat en van fer una exposició oral en anglès per introduir-nos la presentació que ens farien més tard. Al acabar aquesta presentació ens vam dirigir a l’Ajuntament per reunir-nos amb els guies que ens farien les visites de la fossa comuna de Puigvistós. Ens vam separar en 2 grups, una guia era amb català i l’altra amb anglès. El guia ens va fer una petita guia introductòria pel poble, on ens va ensenyar alguns dels llocs que van ser més emblemàtics durant la Guerra Civil a Prats, com la Casa de la Vila, l’escola de les monges, i altres llocs importants, després en vam dirigir a les afores del poble a un lloc pròxim de Sant Sebastià, on hi havia les trinxeres durant la Guerra. No vam poder acabar la visita ja que la previsió del temps marcava que plouria molt. Finalment ens vam dirigir tots els alumnes a la Sala Polivalent i vam dinar tots junts. Abans de despedir-nos dels alumnes Txecs vam ballar el Contrapàs, un ball típic de Prats. Finalment a les 3 els Txecs van marxar.