BATXILLERAT‎ > ‎

Camp d'aprenentatge de la Vall de Boí

Estada a la Vall de Boí dels alumnes de 2n de Batxillerat

3 d'octubre de 2018

ANNA ROSSINYOL // El dia 3 d'octubre a migdia, els alumnes de 2n de batxillerat van arribar a la vall de Boí, on farien una estada curricular de 3 dies. Després de dinar, els alumnes del batxillerat social i humanístic van marxar cap a Taüll. Allà, asseguts sobre l'herba del pati de davant l'església romànica de Sant Climent de Taüll, vam aprendre sobre aquesta església tan emblemàtica. Ens van explicar com la pintura mural del Pantocrator de St Climent, actualment al MNAC, és la pintura mural romànica més important de tot Europa. A més, ens va sorprendre la forma tant intel•ligent com el campanar estava construït, repartint el pes amb la mida i forma de les finestres per permetre la construcció d'un campanar tan alt. Va ser molt impactant pujar a dalt de tot i poder observar el municipi de la vall de Boí des d'aquella perspectiva. També vam veure una projecció del Pantocrator que vam trobar molt bonica. Després, ens vam dirigir a Sta. Maria de Taüll, on vam estudiar l'arquitectura romànica i la història de les esglésies de la Vall, que és el territori on hi ha més concentració d'esglésies romàniques. En ambdues localitzacions vam observar els materials emprats. Va ser una tarda molt interessant que ens va donar una idea també de la vida social i política de la Vall de Boí de quasi un miler d'anys abans

GEMMA CONANGLA // Aquest primer dia, al camp d’aprenentatge de la Vall de Boí, els alumnes de segon de batxillerat científic juntament amb els alumnes del tecnològic vam realitzar una activitat d’anàlisi de la qualitat de l’aigua del riu de Barruera. Per tal de realitzar aquests anàlisis, vam realitzar diferents grups i cada grup es va distribuir en diferents punts del riu. A aquests diferents punts vam prendre mostres dels individus que viuen en les aigües i posteriorment els vam analitzar al laboratori per poder determinar de quina espècie eren i així poder concretar quina era la qualitat biològica i ecològica de les aigües del riu Noguera de Tor. Mentrestant els alumnes del tecnològic van analitzar el cabal del riu per tal de determinar els litres d’aigua que baixen per segon pel riu.

4 d'octubre de 2018

NÚRIA COMA // El segon dia al camp d'aprenentatge de la Vall de Boí, els alumnes de segon de Batxillerat, tant científics, com humanístics com tecnològics,  vam anar d'excursió al Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Durant la llarga caminada vam poder observar la formació glacial de la Vall i la geologia on predomina les roques de granit, també la vegetació que variava segons l'altitud ja que vam passar tant per l'estatge montà inferior als 800 m com el subalpí i gairebé vam arribà a l'alpí a 1200 m. Tot i que ens van parlar de la  fauna pròpia del parc només en vam poder veure un esquirol, tritó pirinenc i algun trencalòs.

Vam iniciar el recorregut al mirador de Sant Esperit i vam caminar a través del planell d'Aigüestortes, seguidament pels prats d'Aiguadassi, i a l'estany Llong vam parar a dinar. Després de dinar, vam continuar el recorregut cap a l'estany Redó i una part del camí que porta al Portarró d'Espot. Ens va sorprendre descobrir que els estanys tenen un cicle de vida que s'acaba quan els sediments el colmaten i aleshores es converteix amb un planell on l'aigua fa zigues-zagues per la superfície. Aquest és el motiu pel qual li diuen Aigüestortes.

Ha sigut un viatge gratificant per contemplar la natura d'aquest paisatge tant diferent al nostre. Ha valgut la pena! Ara ja coneixem una mica més el nostre petit país.

5 d'octubre de 2018

MÒNICA CARRERA // El tercer dia vam continuar duent a terme el projecte que havíem començat el primer dia que vam arribar allà. La segona part del nostre estudi de la Noguera de Tor es va basar, primer de tot, en tornar al lloc que cada grup tenia assignat i vam haver de recollir vàries mostres d'aigua per tal de poder-les observar al laboratori i comparar la qualitat de l'aigua del riu en diferents trams. Vam fer diverses valoracions al laboratori, per buscar si l'aigua contenia nitrats, quina saturació tenia l'oxigen de l'aigua, el pH, entre d'altres. Vam poder extreure diverses conclusions, algunes de les quals van sorprendre bastant ja que vam observar coincidències entre llocs no gaire semblants a simple vista. El fet de poder duu a terme activitats al laboratori va incrementar el nostre aprenentatge pràctic en l'àmbit químic.

JOAN CASAS // Els alumnes del social i tecnologic, ens varem llevar ben d'hora ben d'hora, per tal d'aprofitar l'estada a una contrada privilegiada com és la zona de la Vall de Boí. Un cop esmorzats, varem agafar el taxi i varem emprendre camí fins a Sant Quirc de Durro, ermita des d'on es podia observar la vall de Barruera. En aquell indret màgic, varem fer un intens joc de rol, com els que li agraden a la Sra. Marta, mitjançant el qual varem aprendre quins riscos geologics poden afectar de manera desastrosa una vila.

Informació bàsica per a la sortida al Camp d'aprenentage

Dimecres    Dijous  Divendres
8:10 Sortim de Prats
13:00 Arribem a Barruera
Fem la presentació del CdA
14:00 Dinar
15:15 Activitat hidrobiologia (científics) i visita al romànic de Taüll (socials)
18:00 Final de l'activitat i temps lliure
20:00 Sopar
23: Dormir
 9:00 Esmorzar
10:00 Sortida al Parc Nacional d'Aigüestortes. Activitats de geologia, natura, paisatge.
18:00 Final de l'activitat i temps lliure
20:00 Sopar
23: Dormir
 9:00 Esmorzar
10:00 Activitat hidrobiologia (científics)  i riscos ambientals (socials)
13:30 Final de l'activitat i temps lliure
14:00 Dinar
15:00 Sortim de Barruera
19:00 -19:30 (aprox) Arribada a Prats

Ens allotjem a l’Alberg de Joventut Vall de Boí (abans anomenat Hostal Noray), situat al mateix municipi de Barruera, on disposem d'una pensió completa. El telèfon de l’alberg és el 973 69 40 21.

L'alumnat haurà de portar:
  • El dinar del primer dia.
  • Roba d’abric, passarem uns dies en ple Pirineu i les condicions climatològiques són, de ben segur, diferents a les del Lluçanès.
  • Botes de muntanya i impermeable. Són imprescindibles, doncs molts dels treballs que realitzarem seran a camp i suposaran fer algun itinerari a peu per la muntanya.
  • Gorra, paraigua, crema solar i cantimplora.
  • Tovallola.
  • Sac de dormir o llençol de damunt. L’alberg disposa de mantes.
  • Material per escriure: llapis, goma de borrar i bolígraf.