Tour de Tunhovd 15

TdT ble i år arrangert for 15. gang og  for første gang i historien ble det 2 overnattinger. Vi startet turen fredag morgen kl 07.00 og etter noen dager med kjølig vær og regn var det en solrik dag som møtet oss denne første dagen. Hardhausene som stilte opp i denne utgaven av TdT var Olav Øverli, Lars Sæbø, Lars Tell, Tom Haugland og Jon. Terje skulle "joine" resten av  gruppa på racer ila lørdagen og møte oss på Tunhovd

Det var 3. gang i historien at turen foregikk på terrengsykkel og planen var å sykle opp til Norefjell for overnatting på hytta til Olav Øverli fredag kveld. På lørdag ønsket vi å ta oss over fjellet til Haglebu og videre til Tunhovdåsen der vi har tradisjonell badstu og overnatting ved Buvatn. Søndagen hjem igjen blir tradisjonell rute gjennom fagre Numedal med en mulig avstikker underveis.

Dag 1 startet i flott vær som sagt gjennom Vestmarka over til Sylling der vi møtte Tom og tok en kjapp bananfrokost før vi startet på turen over til Finnemarka. Vi kjørte opp ved Sjåstad og passerte etterhvert Glitrevannet som ligger midt i Finnemarka. Deretter bar det nedover til Åmot for en ny liten rast på en lokal pølsekiosk.

Etter litt pølse og kaffe i Åmot sykla vi innover mot Sigdal og passerte Blaafarveværket før vi ved Haugfoss krysset over Storelva og tok peiling over mot Vestre Spone. Ut for iss ukjent land men utrolig flotte sykkelveier gjennom gamle fagre bygdetun og siden vi jo hadde brede dekk så ble det selvsagt en ny tur gjennom en eller annen "mark" før vi kom ut etterhvert helt i sørenden av Krøderen. Her fulgte vi riksveien på vestsiden av krøderen opp til Noresund. Nå gjensto kun ikknkjøp av dagens middag, frokost neste dag og et par pils til badstua.  Det ble en liten en før vi tok fatt på stigningene opp til Norefjell en seig og tøff avslutning på dagens etappe. Men vel oppe smakte det veldig godt som vanlig med litt badstu og en skikkelig pastamiddag. Totalt hadde vi sykla 12 mil på terrengsykkel og krysset både Vestmarka , Finnemarka og . Som Edvald ville sagt ; en bra dag på "jobben".
DEt var i lang tid meldt om skikeklig dårlig vær på lørdagen med snø i høyfjellet så vi var litt forberedt men likevel...

--litt kjipt å våkne til denne utsikten fra Olav`s hytte. Vi var spent på hvordan det gikk med Terje og akkerede under frokosten fiokk vi svar. Han satt da gjennombløt og  gjennomkald på Vikersund etter å ha vært på hjula allerede i 3 timer og måtte bare snu doningen hjemover igjen. Det ble for kaldt å sykle helt opp til fjells.

Men for oss som satt der oppe i snøen var det bare å ta på seg mye klær og vanntett yttertøy! En stor takk til Norrøna og Gore som produserer sykkelbeklledning som faktisk holder deg varm selv gjennom en hel dag i snø, sludd og regn.

Vi tok grusveien fra Norefjell over til Eggedal - deretter opp mot Halgebu men tok av inn på Slokoveien som går over til Numedal.

et ble etter hvert veldig greit med en matpause på et gatekjøkken i Rødberg. Flaks også at vi plutselig oppdaget at polet fortsatt var åpent ( 5 minutter til..) slik at vi kunne kjøpe inn et par flasker rødvin til middagen.

Etter litt mat og drikke tok vi fatt på den siste delen langs Tunhovdfjorden og frem til Joker på Tunhovd der siste innkjøp av mat ble utført. Det var godt å komme frem etter en lang dag i snøslaps og sludd og regn, men vi fikk i alle fall testet goretex jakker og bukser - DET FUNKER!

Litt badstu, øl, god middag og rødvin fikk humøret tilbake på topp før vi inntok horisontalen.
Neste morgen var været langt mer lovende - lettskyet oppholdsvær hvilket var bra for den siste dagen var den lengste men også den letteste.