ايزو 9001‎ > ‎

4-پرسش و پاسخ هاي ايزو 9001

مديريت محترم، احتراما به استحضار مي رساند همواره پرسش هاي زياد و متنوعي در رابطه با مفاهيم و كاربردهاي استاندارد ايزو 9001 از مشاور مديريت پرسيده مي شود. مشاور مديريت پس از پاسخ به پرسش و ارايه آن به رايانامه پرسش كننده، متن پرسش و پاسخ را در اين قسمت منتشر مي نمايد. خوشحال خواهم شد نقطه نظرات شما مديرگرامي را در اين رابطه جويا شوم. براي ثبت پيام هاي ارزشمند خود از اين فرم استفاده نماييد. 

Q.96

posted by حسين صادق فر

 گواهي دهنده سخت گيرم آرزوست...!


چند روز پيش يكي از همراهان مشاور مديريت پرسشي را مطرح كرد كه پاسخ به آن بحث زير را به دنبال داشت. اگر شما هم در اين رابطه نقطه داريد خوشحال مي شوم مطرح فرماييد.

ايشان: سلام

می خواستم بدونم معتبرترین شرکت های گواهی دهنده ایزو در ایران به ترتیب چه شرکت هایی هستند؟

مشاور مديريت: عليك سلام

براي پاسخ به اين پرسش بايست ابتدا معيارهاي معتبر بودن را مشخص فرماييد. تا جايي كه من اطلاع دارم شركت هاي گواهي دهنده در ايران هيچ گونه رتبه بندي براي ميزان اعتبار ندارند.

ايشان: معیار اعتباری که مد نظر منه همون ممیزی سختگیرانه است که گرفتن گواهینامه از بعضی از شرکت ها خیلی سخته و بعضی از شرکت ها به راحتی و حتی با پول گواهی می دن!

مشاور مديريت: با اين نظر شما كه برخي گواهي دهنده ها تنها با گرفتن پول گواهينامه مي دهند موافقم ولي سختگيرانه بودن مميزي (با فرض وجود آن در ايران) نمي تواند معيار مناسبي براي معتبر بودن يك گواهي دهنده باشد. به نظر من مديران سازمان هاي ايراني بايد نياز به سيستمي بودن را درك كرده و خودشان راهكارهاي مناسب براي نهادينه شدن آن را در سازمانشان بيابند. مميزي كه در طول يك سال يك يا دو روز مي خواهد به سازمان سربزند حتي اگر به قول شما سخت گيري زيادي هم داشته باشد نمي تواند نفع چنداني به سازمان برساند.

ايشان: مشکل اینجاست که اکثرأ سرمایه دارها مدیرعامل سازمان های خصوصی شده اند و مدیران دولتی هم که به سلامتی بی تخصصاني ..... هستند که خداوند اجرشان بدهد و من دست همشون رو می بوسم اما اینکه آدمی خوب باشند دلیل نمیشه تو فلان سمتی بشینه! بگذریم.

خلاصه اینکه نه تنها این آدمها نياز به سيستمي بودن را درك نمی کنند بلکه آنهایی که درس خوانده اند و برای خودشان متخصص هستند را هم درک نمی کنند و اکثر آدم ها به نتیجه کوتاه مدت فکر می کنند و چیزهای که در بلند مدت و کم کم باشد را دوست ندارند اینا همش مشکلات....! حالا رسالت ما اینه كه کوتاه نیاییم و کم نیاریم و تا می تونیم مبارزه کنیم.

مشاور مديريت: كاملا حق با شماست ولي پرسش من اينه كه چرا براي اين مبارزه راه حل "يافتن گواهي دهنده سخت گير" را در نظر گرفته ايد؟ آيا راه حل هاي ديگري وجود نداره؟

ايشان: این یه راه هست تا مدیران را مجبور به همکاری کنم و وقتی درگیر کار شدن و اثر داروی شفابخش ایزو رو دیدن ادامه کار راحت تر میشه. البته راه های زیادی هست که اون ها انجام میشه.

Q.95

posted May 27, 2012 8:47 PM by حسين صادق فر

جناب آقای منهدس صادق فر

با سلام و عرض ادب

آیا میتوان برای طرح عملیاتی و اهداف کیفیت بازنگری مستندات را بعنوان بهبود در فرآیند لحاظ کرد یا خیر ؟ با تشکر

عليك سلام

بازنگري مستندات از الزامات استاندارد ايزو 9001 است و در صورتي كه در سيستم مديريت كيفيت تغييراتي داشته باشيد حتما بايد مستندات را بازنگري و به روز آوري نماييد. مناسب تر است براي اهداف كيفيت و مقوله بهبود به دنبال مسايل ديگري در سيستم تان باشيد. 

Q.94

posted May 5, 2012 5:10 AM by حسين صادق فر   [ updated May 5, 2012 5:14 AM ]

سلام آقای صادق فر عزیز

سوالی برایم پیش آمده و ممنون می شوم اگر امکان دارد پاسخ دهید.  

شرکتی در حال انتقال محل کارخانه از یک شهر به شهر دیگر است و مدت 3 ساله گواهینامه در حال پایان است و قرارداد جهت تجدید و ثبت و صدور ارسال شده است. با توجه به انتقال شرکت ایا می توان فعلا کارها را انجام و انتقال را صورت داد و بعدا تجدید قرارداد نمود به عبارت دیگر آیا اگر گواهینامه را مدتی دنبالش نرویم اتفاقی خواهد افتاد و می توان پس از انتقال اقدام نمود.  

ممنون

 

درود بر شما

اميدوارم سال جديد سالي سرشار از موفقيت هاي پايدار براي شما و شركت محترمتان باشد. درباره نامه شما نكات زير قابل عرض است:

1- تجديد قرارداد با گواهي دهنده براي سه سال بعدي كاملا اختياري است و به تصميم شما بستگي دارد. همان گونه كه مستحضر هستيد استاندارد هاي خانواده ايزو از جمله ايزو 9001 هيچ كدام داشتن گواهينامه را الزامي نمي دانند. بنابراين شما مي توانيد همواره ادعا داشته باشيد كه از سيستم هاي مديريت در مطابقت با استانداردهاي ايزو برخوردار هستيد ليكن نمي توانيد از گواهينامه غير معتبر و يا لوگوهاي شركت گواهي دهنده مادامي كه تحت كنترل آنها نيستيد استفاده نماييد.

2- اگر طي مدت انتقال كارخانه، گواهينامه نداشته باشيد در اصل برخورداري سازمان شما از الزامات سيستم هاي مديريت خللي وارد نمي كند، تنها ممكن است در اثبات اين موضوع مثلا براي صادرات كالا و يا مواردي مانند آن دچار مشكل شويد.

3- فرض بگيريد كه انتقال كارخانه مورد نظر چند ماه طول بكشد در اين صورت و پس از استقرار كارخانه در محل جديد مي توانيد پس از يك بار بازنگري كامل سيستم مديريت سازمان خود، درخواست مميزي مجدد و صدور گواهينامه را داشته باشيد.

با احترام – مشاور مديريت

Q.93

posted May 2, 2012 11:08 PM by حسين صادق فر

آیا میتوان در سایت شما عضو شد و از مطالب به روز شما استفاده نمود و یا امکان ارسال مطالب به اعضاء وجود دارد؟


درود بر شما

براي دريافت آخرين مطالب مشاور مديريت مي توانيد از "آر اس اس" وبلاگ مشاور مديريت به نشاني زير استفاده نماييد:


نشاني آر اس اس وبلاگ مشاور مديريت: http://sadeghfar.blogsky.com/rss.bs

نشاني وبلاگ مشاور مديريت: http://sadeghfar.blogsky.com

نشاني وب سايت مشاور مديريت: http://sadeghfar.com


يادآوري مي گردد كه وبلاگ مشاور مديريت هر روز به روز مي شود.

با احترام - مشاور مديريت

Q.92

posted Apr 29, 2012 11:04 PM by حسين صادق فر

 سلام و عرض خسته نباشیدو تشکر از پاسخگویی شما

در رابطه با پیاده سازی و نگهداری ایزو چند سئوال داشتم:

1- ایا تهیه ماتریس توالی و تعامل فرایندها الزامیست؟

2- برای تهیه طرح کنترل سوابق استانداری وجود دارد یا بستگی به سازمان و نظر مدیریت دارد؟

3- روشهای اجرایی که تغییر میکنند لازمست نسخه قبلی بایگانی ونگهداری شود؟

 

درود بر شما

1- استاندارد مي خواهد كه تعامل فرايندها مورد توجه باشد ولي سندي تحت عنوان ماترسي توالي و تعامل فرايندها را الزام نكرده است.

2- طرح كنترل سوابق كيفيت بي معني است حتما منظور شما سوابق كيفيت است. براي اين سند استانداردي وجود ندارد و تنظيم آن به الزامات درون سازماني شما بستگي دارد.

3- استاندارد نگهداري سوابق تغييرات روش هاي اجرايي را الزامي نمي داند ولي مشاور مديريت توصيه مي كند براي حفظ دانش سازمان اين كار را انجام دهيد.

Q.91

posted Apr 29, 2012 11:01 PM by حسين صادق فر

 با سلام

من در حال تدوین چک لیست ممیزی داخلی ایزو تی اس برای سازمان خودمان هستم (البته قبلا به صورت واحدی وجود داشت که الان به فرآیندی تغییر می دهیم) می خواستم ببینم آیا حتما باید کلیه بندهای استاندارد را پوشش دهد یا بندهای خاصی الزام گردیده است و یا اینکه می توانیم با توجه به ورودی و خروجی فرآیندها وهمچنین از متن داخل رویه ها و دستورالعمل ها تعدادی سوال طرح نماییم آیا این سوالات کافی خواهد بود برای اینکه در ممیزی خارجی به مشکل نخوریم.

پیشاپیش کمال تشکر از بذل توجه شما را دارم.

 

درود بر شما

براي تهيه چك ليست مميزي لازم است تمامي الزامات استاندارد مورد توجه باشد و علاوه بر آن ديگر الزاماتي كه از سوي سازمان نيز مدنظر است و ممكن است در مستنداتي مانند روش هاي اجرايي، دستورالعمل ها، آيين نامه ها و يا حتي فرم ها مطرح شده است به آنها اشاره شده باشد، به چك ليست افزوده گردد.

مميز شخص ثالث تنها بر مبناي الزامات استاندارد شما را مورد مميزي قرار خواهد داد و چك ليست آنها قاعدتا با چك ليست شما تفاوت هايي خواهد داشت البته اين بدين معني نيست كه به الزامات داخلي شما توجه نكنند.

Q.90

posted Apr 13, 2012 9:06 PM by حسين صادق فر

با سلام

من در حال طراحی شناسنامه فرآیندهای سازمان خودمان هستم و در قسمت "مستندات و روش ها" و "شماره بندهای استاندارد" برای هر فرآیند باید ورودی مد نظر باشند یا خروجی ها؟

عليك سلام

حتما مي دانيد كه شناسنامه فرايندي سند الزام آور ايزو 9001 نيست ولي برخي سازمان ها و به توصيه برخي مشاوران اين سند را تهيه مي كنند. البته سند بدي هم نيست ولي بايد توجه داشت كه در تهيه آن به تمام ابعاد يك فرايند توجه نمود. قاعدتا يك فرايند كه براي آن ورودي(ها) تعريف مي كنيد نمي تواند خروجي(ها) نداشته باشد.

پاينده باشيد...

Q.89

posted Apr 12, 2012 12:22 AM by حسين صادق فر

با سلام و عرض خسته نباشید و تشکر از پاسخ به سوال بنده

در ایزو 9001 چه فرایندهایی باید مشخص و برای انها هدف و روش اجرایی مشخص کرد؟  ایا قسمت مالی هم جز این فرایندها میشود؟ ممنون میشم من را یاری کنید. متشکرم

درود بر شما

اگر بخواهيد فقط به الزامات ايزو توجه كنيد كافيست شش روش اجرايي كه الزامي هستند تدوين نماييد. ولي اگر مي خواهيد به تمام سازمان خودتان فراتر از الزامات ايزو 9001 توجه كنيد لازم است چهار دسته فرايندهاي مسئوليت مديريت، مديريت منابع، پديدآوري محصول و اندازه گيري، تحليل و بهبود را مدون نماييد كه در اين صورت ممكن است قسمت هاي مالي نيز مورد توجه واقع شوند.

Q.88

posted Apr 12, 2012 12:18 AM by حسين صادق فر

با سلام

از سایت خوب و ارزشمندتان تشکر می کنم. من دارم ایزو را یاد می گیرم و حالا باید در مورد بند 4-1 ایزو الزامات کلی مطلب تهیه کنم اما هر چی تو اینترنت سرچ می کنم مطلبی پیدا نمی کنم می خواستم بدونم این قسمت به چه عنوانی در شرکت‏ها تهیه می شه تا بتونم نمونه های نوشته شده در شرکتها را پیدا کنم. با تشکر

 

عليك سلام، ممنون از لطف شما!

البته بايد عرض كنم يادگيري ايزو 9001 به صورت بند به بند و بدون استفاده از فردي عالم و باتجربه كار شايسته اي نيست و زياد در آن موفق نخواهيد بود. با اين حال خدمت شما عرض مي كنم كه اين بند به موضوع كلي ايجاد يك سيستم مديريت كيفيت و شناسايي و تعريف فرايندهاي سازمان (مديريت فرايندها) توجه دارد.

Q.87

posted Apr 12, 2012 12:14 AM by حسين صادق فر

سلام

یه سوال خدمدتون داشتم. تو شرکت ما تمامی فرمها به صورت کامپیوتری پر میشه و تعدا کمی از اونها دستی پر میشه، آیا به دستورالعملی که نحوه نگهداری این سوابق الکترونیکی رو توضیح بده نیاز هست؟ شما نمونه ای دارید؟

عليك سلام

اگر منظورتون از نحوه نگهداري كارهايي مانند پشتيان گيري (backup) هست بايد عرض كنم بله! نياز به روش اجرايي، دستورالعمل كاري و يا تعدادي فرم براي مديريت مناسب آن وجود دارد. ضمن اينكه لازم است براي تعيين سطوح دسترسي و ديگر مسايل مرتبط با حفظ سوابق الكترونيكي، نيز روش هاي مديريتي لازم تدوين و بكارگرفته شوند.

1-10 of 85